Kosztorys inwestorski w robotach budowlanych na zamówienia publiczne powinien być sporządzany metodą kalkulacji uproszczonej, ponieważ ta metoda umożliwia szybsze i bardziej efektywne oszacowanie kosztów przy mniejszych projektach budowlanych. Metoda ta koncentruje się na analizie wybranych elementów kosztów, co pozwala na uzyskanie potrzebnych informacji bez zbędnej komplikacji. W praktyce, zastosowanie kalkulacji uproszczonej polega na wykorzystaniu średnich kosztów jednostkowych oraz standardowych norm, co pozwala na szybkie porównanie przewidywanych kosztów z dostępnym budżetem. Warto również zwrócić uwagę, że standardy branżowe, takie jak norma Eurokod 0, wskazują na konieczność stosowania odpowiednich metod kalkulacji w zależności od skali i rodzaju projektu. Praktycznym przykładem może być sporządzenie kosztorysu dla remontu niewielkiego obiektu, gdzie zastosowanie kalkulacji uproszczonej znacznie przyspiesza proces i redukuje nakłady czasowe na przygotowanie dokumentacji.
Wybór innych metod kalkulacji, takich jak szczegółowa czy indywidualna, może prowadzić do nieefektywności i zbędnych komplikacji. Kosztorys wykonany metodą szczegółową zakłada bardzo dokładne rozpoznanie każdego elementu kosztów, co w przypadku mniejszych projektów lub zamówień publicznych może być czasochłonne i kosztowne. W praktyce, szczegółowa kalkulacja jest bardziej odpowiednia dla dużych projektów, gdzie szczegółowe dane są kluczowe do prawidłowego oszacowania kosztów. Natomiast kalkulacja indywidualna polega na tworzeniu kosztorysów na podstawie unikalnych warunków konkretnego projektu, co również nie jest uzasadnione w kontekście standardowych zamówień publicznych, które wymagają ujednoliconych i szybkich ocen. Metoda powykonawcza z kolei jest stosowana po zakończeniu robót, co nie odpowiada na potrzeby planowania i budżetowania na etapie przed realizacją projektu. Wszelkie te podejścia mogą prowadzić do błędnych decyzji finansowych, a tym samym do zwiększenia ryzyka przekroczenia budżetu lub opóźnień w realizacji projektu, co jest niepożądane w kontekście zamówień publicznych, gdzie transparentność i efektywność są kluczowe. Użycie kalkulacji uproszczonej zapewnia zgodność z wymogami ustawodawstwa oraz normami branżowymi, co jest istotne dla zachowania konkurencyjności i rzetelności w przeprowadzaniu przetargów.