W obciążonej kratownicy pręty zginane nie występują, ponieważ kratownice są projektowane tak, aby przenosiły obciążenia głównie w postaci sił osiowych, które działają wzdłuż długości prętów. W praktyce oznacza to, że pręty w kratownicach działają w trybie ściskania lub rozciągania, co odpowiada ich projektowemu założeniu o pracy w osiach. Pręty zginane wprowadzałyby momenty zginające, co jest niepożądane w konstrukcjach kratownicowych, które zostały opracowane na zasadzie efektywnego przenoszenia obciążeń poprzez szereg połączeń węzłowych. Przykładem zastosowania tej zasady są mosty i dachy, gdzie kratownice są powszechnie stosowane ze względu na ich zdolność do przenoszenia dużych obciążeń, przy jednoczesnym minimalizowaniu użycia materiałów. Standardy inżynieryjne, takie jak Eurokod 3, wyraźnie precyzują zasady projektowania i analizy konstrukcji stalowych, w tym kratownic, czyniąc je fundamentalnym elementem nowoczesnej inżynierii budowlanej.
W analizie obciążeń kratownicowych często dochodzi do nieporozumień dotyczących charakterystyki sił działających na pręty. W przypadku prętów, które są zginane, często mylnie zakłada się, że mogą one przenosić obciążenia w taki sam sposób, jak pręty rozciągane czy ściskane. W rzeczywistości, pręty w kratownicy są projektowane tak, aby działały pod kątem osiowym, co oznacza, że ich przeznaczeniem jest wyłącznie przenoszenie sił wzdłuż długości prętów. Zginanie wprowadza dodatkowe momenty, które mogą prowadzić do deformacji, a nawet zniszczenia struktury. Typowym błędem myślowym jest mylenie obciążeń osiowych z obciążeniem zginającym, co może prowadzić do błędnych wniosków w projektowaniu i analizy konstrukcji. Również, w kontekście użycia materiałów, pręty zginane nie są odpowiednie do zastosowań, gdzie wymagana jest wysoka stabilność i nośność, co jest kluczowe w budownictwie, gdzie bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji mają kluczowe znaczenie. Ostatecznie, zrozumienie różnicy między różnymi rodzajami sił działających na pręty jest fundamentalne dla skutecznego projektowania i analizy konstrukcji inżynieryjnych.