Keramzyt to lekkie kruszywo budowlane, które powstaje w wyniku wypalania glin lub iłów pęczniejących. Proces ten polega na ogrzewaniu surowca w wysokotemperaturowych piecach, co prowadzi do jego pęcznienia i tworzenia porowatej struktury. Dzięki tym właściwościom, keramzyt jest często wykorzystywany w produkcji betonów lekkich, co jest szczególnie istotne w budownictwie, gdzie redukcja masy konstrukcji jest kluczowa dla zwiększenia efektywności energetycznej i trwałości budynków. Przy użyciu keramzytu można tworzyć pustaki, które mają lepsze właściwości izolacyjne oraz mniejsze obciążenie na fundamenty. Zgodnie z normami budowlanymi, zastosowanie keramzytu w kompozytach betonowych pozwala uzyskać materiały o niższej gęstości, co przyczynia się do poprawy parametrów cieplnych budynków. Przykłady zastosowań keramzytu obejmują budownictwo mieszkalne, przemysłowe oraz infrastrukturę drogową, gdzie lekkość i trwałość materiału są kluczowe.
Pumeks hutniczy, pospółka oraz żużel granulowany to materiały, które nie są odpowiednie jako lekkie kruszywo budowlane w kontekście wypalania glin lub iłów pęczniejących. Pumeks hutniczy jest naturalnym wulkanicznym kruszywem, które nie wymaga procesu wypalania i ma inną strukturę oraz właściwości mechaniczne, co ogranicza jego zastosowanie w produkcji betonu lekkiego. Pospółka to mieszanka różnych frakcji gruntów, która również nie ma charakterystyki pęczniejącej, a jej zastosowanie w budownictwie jest głównie związane z podbudowami drogowymi i nie zapewnia odpowiednich właściwości termicznych ani izolacyjnych. Z kolei żużel granulowany, będący produktem ubocznym przemysłu hutniczego, może być stosowany w betonie, ale jego właściwości nie są zgodne z wymaganiami dla lekkich kruszyw, gdyż nie charakteryzuje się niską gęstością ani porowatością, które są kluczowe dla keramzytu. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków mogą wynikać z ogólnych skojarzeń z lekkimi materiałami budowlanymi, bez zrozumienia ich specyficznych właściwości oraz zastosowania w praktyce inżynieryjnej.