Długość wyboczeniowa lc pręta sztywno zamocowanego na obu końcach oblicza się na podstawie współczynnika wyboczeniowego oraz długości pręta. W tym przypadku, współczynnik wyboczeniowy wynosi 0,7, co jest powszechnie uznawane w praktyce inżynierskiej, szczególnie w kontekście projektowania konstrukcji stalowych oraz drewnianych. Mnożąc długość pręta l = 2 m przez współczynnik 0,7, otrzymujemy lc = 1,4 m. Jest to istotne w kontekście analizy stabilności konstrukcji, gdyż pozwala na określenie maksymalnej długości pręta, przy której nadal zachowuje on stabilność i nie ulega wyboczeniu. W praktyce inżynierskiej, znajomość długości wyboczeniowej jest kluczowa przy projektowaniu elementów nośnych, gdyż wpływa na ich zdolność do przenoszenia obciążeń. Zgodnie z normami, takimi jak Eurokod 3, uwzględnienie współczynnika wyboczeniowego w obliczeniach umożliwia projektowanie elementów konstrukcyjnych w sposób bezpieczny i efektywny.
Wybór niewłaściwej długości wyboczeniowej lc może wynikać z nieporozumień dotyczących zastosowania współczynnika wyboczeniowego oraz jego odniesienia do konkretnego przypadku. Odpowiedzi takie jak 2,8 m, 1,0 m oraz 4,0 m mogą wydawać się atrakcyjne, ale nie uwzględniają istotnych zasad mechaniki materiałów. Na przykład, długość 2,8 m może sugerować, że pręt jest w stanie przenosić większe obciążenia, co jest mylnym wnioskiem, ponieważ nie uwzględnia to wpływu współczynnika wyboczeniowego, który w przypadku prętów sztywno zamocowanych wynosi 0,7. To przeliczenie jest kluczowe, gdyż nieproporcjonalne wydłużenie pręta w obliczeniach może prowadzić do błędnych danych projektowych, co zwiększa ryzyko awarii konstrukcji. W przypadku długości 1,0 m, może to wynikać z niewłaściwego oszacowania wymagań dotyczących stabilności prętów w danym zastosowaniu, co może osłabić całe konstrukcje. Z kolei 4,0 m wydaje się być wyraźnym przejawem nadmiernych oczekiwań co do długości pręta, co jest niezgodne z rzeczywistymi warunkami obciążeniowymi i sztywności elementów. Te błędne koncepcje prowadzą do fundamentalnych nieporozumień w zakresie projektowania, które mogą być niebezpieczne w praktyce inżynierskiej. W celu zrozumienia tych kwestii niezbędne jest zapoznanie się z odpowiednimi normami i zasadami, które regulują projektowanie elementów konstrukcyjnych w odniesieniu do ich wyboczenia.