Wysokość stopnia schodów wewnętrznych w obiektach szkolnych nie powinna przekraczać 17,5 cm, co jest zgodne z normami budowlanymi i zaleceniami dotyczącymi projektowania przestrzeni edukacyjnych. Wysokość ta została ustalona w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników, zwłaszcza dzieci. Wyższe stopnie mogą prowadzić do ryzyka potknięć i wypadków, co jest szczególnie istotne w szkołach, gdzie ruch uczniów jest intensywny. Przykładowo, w projektach architektonicznych szkół podstawowych oraz średnich, zachowanie tej wysokości jest kluczowe dla funkcjonalności budynku. Ponadto, standardy budowlane, takie jak PN-EN 1991-1-1, podkreślają znaczenie dostosowania parametrów budowlanych do potrzeb użytkowników, co w kontekście schodów jest szczególnie ważne. Ponadto, odpowiednia wysokość stopni ułatwia poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością oraz małym dzieciom, co jest ważnym aspektem projektowania przestrzeni edukacyjnych.
Wysokości stopni schodów wewnętrznych są kluczowym elementem projektowania budynków, a ich ustalenie na niewłaściwym poziomie może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. W przypadku wysokości 13,5 cm, 15,0 cm oraz 19,0 cm, można dostrzec kilka istotnych problemów. Wysokość 13,5 cm jest zbyt niska, co może prowadzić do trudności w poruszaniu się na schodach, powodując konieczność większego wysiłku przy wchodzeniu na kolejne stopnie. Użytkownicy mogą mieć problem z zachowaniem równowagi, co jest szczególnie ryzykowne wśród dzieci. Wysokość 15,0 cm również nie spełnia norm zalecanych dla budynków edukacyjnych, które kładą nacisk na komfort i bezpieczeństwo. Z kolei wysokość 19,0 cm przekracza dopuszczalne normy, co znacznie zwiększa ryzyko wypadków. Takie stopnie mogą być zbyt strome, co w przypadku szybkiego poruszania się uczniów może prowadzić do potknięć lub upadków. Normy budowlane, w tym przepisy dotyczące budowy obiektów użyteczności publicznej, zalecają, aby wysokość stopnia nie przekraczała 17,5 cm. Wartości te są wynikiem analizy ergonomii oraz bezpieczeństwa, co powinno być priorytetem w projektowaniu przestrzeni, w których przebywają dzieci. Właściwe dostosowanie wysokości stopni jest zatem kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa, komfortu oraz funkcjonalności budynków edukacyjnych.