W zamówieniach publicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustala się w przedziale od 2% do 10% wartości całkowitej umowy. Takie podejście ma na celu zabezpieczenie interesów zamawiającego, który chce mieć pewność, że wykonawca dotrzyma warunków umowy oraz jakości realizacji zamówienia. Przykładowo, w przypadku dużych inwestycji budowlanych, zastosowanie niższego poziomu zabezpieczenia, na przykład na poziomie 2%, może być uzasadnione wysoką reputacją wykonawcy oraz stabilnością finansową firmy. Dodatkowo, z perspektywy dobrych praktyk, warto zauważyć, że zamawiający często kierują się doświadczeniem z wcześniejszych współprac oraz rynkowymi standardami branżowymi przy ustalaniu tej wysokości. Współczesne regulacje prawne kładą nacisk na transparentność oraz uczciwość w procesie zamówień publicznych, co z kolei przekłada się na większą konkurencyjność i jakość realizowanych projektów.
Obszar zamówień publicznych jest skomplikowany i podlega ścisłym regulacjom, które mają na celu ochronę interesów zamawiających oraz zapewnienie uczciwej konkurencji. Wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która została ustalona w przedziale od 2% do 10%, jest wynikiem analizy ryzyk związanych z realizacją umowy. Odpowiedzi sugerujące wyższe progi procentowe, takie jak 10-15% czy 10-20%, mogą wynikać z nieporozumień dotyczących standardów branżowych oraz interpretacji przepisów prawa. Warto zauważyć, że zbyt wysokie zabezpieczenie może zniechęcać potencjalnych wykonawców do składania ofert, co jest sprzeczne z zasadą konkurencyjności. Z kolei odpowiedzi sugerujące zakres 2-15% są niepoprawne, ponieważ nie odnosiły się do rzeczywistych ograniczeń prawnych. Wynikają stąd typowe błędy myślowe związane z brakiem znajomości obowiązujących norm oraz niewłaściwym oszacowaniem ryzyka. W praktyce, umiejętne ustalenie wysokości zabezpieczenia wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak charakter projektu, doświadczenie wykonawcy oraz dotychczasowe relacje biznesowe. Brak zrozumienia tych zagadnień może prowadzić do podejmowania złych decyzji w procesie zamówień publicznych, co w efekcie zagraża realizacji zamówienia oraz ochronie interesów zamawiającego.