Odpowiedź, że zamawiający ma prawo zatrzymać wadium, gdy oferta została wybrana, ale wykonawca odmówił podpisania umowy na roboty, jest prawidłowa zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych. Wadium jest formą zabezpieczenia, której celem jest ochrona interesów zamawiającego w przypadku niewykonania umowy przez wykonawcę. Jeśli oferta została wybrana, to oznacza, że spełnia wymagania określone w specyfikacji, jednak odmowa podpisania umowy przez wykonawcę powoduje, że zamawiający ma prawo zatrzymać wadium jako rekompensatę za poniesione koszty i straty. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której wykonawca, po wygraniu przetargu, nie zgadza się na warunki umowy, co zmusza zamawiającego do ogłoszenia kolejnego przetargu. W takich przypadkach zatrzymanie wadium jest uzasadnione, co chroni zamawiającego przed stratami finansowymi oraz pozwala na efektywne zarządzanie procesem przetargowym. Warto także zauważyć, że te regulacje mają na celu zapewnienie równości i uczciwości w postępowaniach przetargowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.
Niepoprawność pozostałych odpowiedzi wynika z niewłaściwego zrozumienia zasadności zatrzymania wadium w sytuacjach, które nie są zgodne z regulacjami prawa zamówień publicznych. W przypadku, gdy oferta jest niezgodna z warunkami określonymi w SIWZ, wykonawca nie ma możliwości realizacji umowy, co prowadzi do jej odrzucenia, a zatem zamawiający nie ma podstaw do zatrzymania wadium, gdyż oferta ta nie była ważna. Odrzucenie oferty oznacza, że zamawiający nie może jej zaakceptować, co w praktyce oznacza, że nie doszło do podpisania umowy, a tym samym nie ma podstaw do zatrzymania wadium. Z kolei w sytuacji, gdy oferta została wycofana z przetargu przed upływem terminu składania ofert, nie ma mowy o zatrzymaniu wadium, ponieważ nie doszło do żadnego zobowiązania ze strony wykonawcy. Warto również zaznaczyć, że błędne jest myślenie, że w każdej sytuacji, kiedy oferta nie prowadzi do zawarcia umowy, zamawiający może zatrzymać wadium. Takie podejście jest sprzeczne z zasadą fair play oraz z zasadami współpracy między zamawiającymi a wykonawcami, co jest kluczowe dla zdrowego rynku zamówień publicznych.