Olej napędowy jest podstawowym paliwem stosowanym w silnikach wysokoprężnych, które pracują na zasadzie zapłonu samoczynnego. Silniki te wykorzystują proces, w którym paliwo jest wtryskiwane do komory spalania pod wysokim ciśnieniem, co prowadzi do jego samozapłonu w wyniku wysokiej temperatury powstałej podczas sprężania powietrza. Olej napędowy charakteryzuje się odpowiednim cetanem, co oznacza, że ma właściwości zapewniające efektywny proces spalania. Przykładem zastosowania oleju napędowego są pojazdy ciężarowe, autobusy czy maszyny rolnicze, które operują w różnych warunkach, wymagając niezawodności i wysokiej wydajności. Zgodnie ze standardami branżowymi, olej napędowy musi spełniać określone normy jakościowe, takie jak norma EN 590 w Europie, aby zapewnić optymalną pracę silników oraz minimalizację emisji szkodliwych substancji. Ponadto, olej napędowy ma wyższą gęstość energetyczną niż inne paliwa, co pozwala na dłuższy zasięg bez konieczności częstego tankowania.
Gaz propan-butan jest paliwem gazowym, które najczęściej stosuje się w silnikach z zapłonem iskrowym, a nie w silnikach wysokoprężnych. Paliwo to charakteryzuje się innymi właściwościami fizykochemicznymi, których efektywność w kontekście zapłonu samoczynnego jest niewystarczająca. Benzyna, podobnie jak gaz propan-butan, jest paliwem przeznaczonym dla silników zapłonowych, w których zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje wskutek iskry. Stosowanie benzyny w silnikach wysokoprężnych prowadziłoby do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej, ponieważ wymaga ona zupełnie innego podejścia do procesu spalania. Etanol, będący biopaliwem, również nie jest odpowiedni dla silników wysokoprężnych, chociaż może być wykorzystywany w niektórych mieszankach z benzyną. Różnice w temperaturze zapłonu, właściwościach smarnych oraz gęstości energetycznej tych paliw sprawiają, że nie nadają się one do stosowania w silnikach z zapłonem samoczynnym. W przypadku silników wysokoprężnych niezbędne jest stosowanie paliwa, które będzie w stanie efektywnie i bezpiecznie spalać się przy wysokim ciśnieniu i temperaturze, co jest właśnie cechą oleju napędowego.