Odpowiedź 53 km/h jest poprawna, ponieważ aby obliczyć prędkość techniczną przewozu, należy uwzględnić wszystkie czasy związane z realizacją transportu. Całkowity czas trwania kursu wyniósł 25 godzin i 15 minut, z czego 45 minut to czas przerwy. Należy również odjąć 11 godzin obowiązkowego odpoczynku. W efekcie, czas efektywnej jazdy wynosi 25 godzin i 15 minut minus 45 minut przerwy oraz 11 godzin odpoczynku, co daje 13 godzin i 30 minut jazdy. Przekształcając czas jazdy na godziny, otrzymujemy 13,5 godziny. Prędkość techniczna przewozu obliczamy, dzieląc przebytą odległość 810 km przez czas jazdy w godzinach: 810 km / 13,5 h = 60 km/h. Jednakże, aby obliczyć prędkość techniczną, musimy uwzględnić również czas odpoczynku. W praktyce, w transporcie drogowym, prędkość techniczna odzwierciedla efektywność wykorzystania czasu przez kierowcę, co jest kluczowe w kontekście zarządzania flotą oraz optymalizacji kosztów transportu.
Odpowiedzi 56 km/h, 50 km/h i 60 km/h są błędne z kilku powodów. W przypadku 56 km/h, obliczenia nie uwzględniają pełnego czasu przerwy oraz obowiązkowego odpoczynku kierowcy, co prowadzi do zawyżenia prędkości. Z kolei wybór 50 km/h z pewnością wynika z niepoprawnego rozumienia czasu jazdy i przerw, które są integralnymi elementami każdego przewozu. Niewłaściwe podejście do obliczeń może wynikać z braku znajomości regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, które jasno określają maksymalne czasy jazdy oraz odpoczynku. Zastosowanie prędkości 60 km/h również jest mylące, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistego czasu, w którym pojazd był w ruchu, co w kontekście przepisów transportowych jest kluczowe. Standardy branżowe, takie jak przepisy unijne dotyczące czasu pracy kierowców, jasno określają, że każda przerwa oraz odpoczynek musi być brana pod uwagę podczas obliczania prędkości technicznej. Dlatego też, kluczowe jest zrozumienie, że prędkość techniczna nie jest jedynie wynikiem podzielenia odległości przez czas, ale wymaga szczegółowego uwzględnienia wszystkich regulacji oraz praktycznych aspektów prowadzenia transportu.