Aby obliczyć, ile środków transportu o ładowności 24 ton jest potrzebnych do przewozu 960 ton ładunku w ciągu 20 dni, należy najpierw określić, ile ładunku można przewieźć jednym środkiem transportu w ciągu tego okresu. Czas realizacji jednej dostawy, który wynosi 2 dni, oznacza, że jeden środek transportu może wykonać 10 pełnych cykli (20 dni / 2 dni). Każdy z tych cykli pozwala na przewóz 24 ton ładunku, co w rezultacie daje 240 ton ładunku na jeden środek transportu (10 cykli * 24 tony). Aby zrealizować przewóz 960 ton, potrzebujemy czterech środków transportu, ponieważ 960 ton / 240 ton = 4. W praktyce, taka kalkulacja jest kluczowa w logistyce, gdzie efektywne planowanie transportu może znacznie obniżyć koszty operacyjne. Wiedza ta jest zgodna z dobrymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na optymalizację floty transportowej, zapewniając jednocześnie terminowość dostaw.
W przypadku niewłaściwego oszacowania liczby środków transportu do przewozu ładunku, można napotkać na szereg problemów związanych z efektywnością operacyjną oraz terminowością dostaw. Odpowiedzi wskazujące na mniejszą liczbę pojazdów, takie jak 1, 2 czy 3, bazują na błędnym założeniu, że możliwe jest zrealizowanie przewozu całego ładunku w mniej niż wymagane 4 cykle. W rzeczywistości, planując logistykę transportu, kluczowe jest uwzględnienie zarówno pojemności pojedynczego środka, jak i czasu realizacji transportu. Przykładowo, przy założeniu, że jeden pojazd może przewozić tylko 24 tony i realizować dostawę co 2 dni, to limit 240 ton na jeden środek transportu w 20-dniowym okresie staje się jasny. Aby dostarczyć 960 ton, konieczne jest zatem zwiększenie liczby pojazdów, co w praktyce oznacza, że oszacowanie potencjalnych dostawców i ich możliwości transportowych jest kluczowym aspektem planowania. Błędne przypuszczenie, że mniejsza liczba środków wystarczy, często prowadzi do opóźnień i zwiększenia kosztów, co jest sprzeczne z zasadami efektywnej logistyki, opierającej się na analizie potrzeb i zasobów. Takie podejście jest zgodne z normami branżowymi, które zalecają dokładne obliczenia i analizy przed podjęciem decyzji transportowych.