Zawód: Technik spedytor
Kategorie: Organizacja transportu Dokumentacja transportowa
Czarter, nota bukingowa i manifest ładunkowy to mega ważne dokumenty w transporcie morskim. Czarter to taka umowa, w której armator wynajmuje statek do przewozu towarów. Znam to z praktyki, bo takie rozwiązanie jest super przy przewozie dużych ładunków. Nota bukingowa, czyli po prostu potwierdzenie rezerwacji, dokumentuje, że mamy zarezerwowaną przestrzeń na statku – to kluczowe dla całej logistyki i planowania transportu. Manifest ładunkowy to szczegółowy dokument, który zawiera wszystkie informacje o ładunkach na pokładzie statku. Bez niego służby celne miałyby niezły kłopot, a operacje w porcie mogłyby być mniej efektywne. W praktyce najczęściej używa się tych dokumentów przy transporcie surowców, takich jak węgiel czy rudy metali. Czarter statku to zdecydowanie najefektywniejszy sposób przewozu dużych ilości towarów. Dobrze jest pamiętać, że żeby wszystko się zgadzało z międzynarodowymi regulacjami, trzeba stosować te dokumenty, np. zgodnie z Konwencją o przewozie towarów morzem (Hague-Visby Rules).