Odpowiedź "nadawcy" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawą o prawie przewozowym, to właśnie nadawca ma obowiązek wykonania czynności ładunkowych. Według art. 38 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 25, nadawca odpowiada za przygotowanie towarów do transportu, w tym ich załadunek, co jest kluczowym elementem procesu przewozowego. Na przykład, w praktyce oznacza to, że nadawca powinien upewnić się, że towar jest odpowiednio zapakowany, oznakowany oraz zabezpieczony przed uszkodzeniem w trakcie transportu. W przypadku, gdy nadawca przekazuje te obowiązki innej stronie, powinien to zrobić w sposób jednoznaczny, określając to w umowie. Przykładowo, w sytuacji, gdy umowa przewozu przewiduje, że czynności ładunkowe mają być wykonane przez spedytora, nadawca musi to dokładnie określić, aby uniknąć nieporozumień. Odpowiedzialność za czynności ładunkowe jest istotna, ponieważ niewłaściwe przygotowanie towaru może prowadzić do uszkodzeń, opóźnień oraz dodatkowych kosztów dla wszystkich stron zaangażowanych w proces przewozowy.
Odpowiedzi, które wskazują na kierowcę, przewoźnika czy spedytora jako odpowiedzialnych za czynności ładunkowe, są nieprawidłowe, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów to nadawca ponosi tę odpowiedzialność. Kierowca ma swoje zadania, ale jego obowiązki koncentrują się głównie na transporcie towaru i zapewnieniu bezpiecznego dostarczenia ładunku do miejsca przeznaczenia. Przewoźnik z kolei jest odpowiedzialny za realizację umowy przewozu, co obejmuje transport, ale nie oznacza to, że może przejąć odpowiedzialność za czynności ładunkowe, chyba że umowa stanowi inaczej. Z kolei spedytor, jako osoba organizująca transport, może pomóc w zorganizowaniu załadunku, ale również nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za jego wykonanie – to nadal spoczywa na nadawcy. Typowe błędy w rozumieniu tego zagadnienia często wynikają z nieznajomości przepisów prawa przewozowego oraz mylnego postrzegania ról poszczególnych uczestników procesu logistycznego. W branży transportowej kluczowe jest zrozumienie swoich obowiązków, aby uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do strat finansowych oraz problemów z realizacją umów. Z tego powodu, znajomość odpowiedzialności poszczególnych stron w zakresie czynności ładunkowych jest fundamentem skutecznego zarządzania procesem przewozowym.