Degresywna taryfa przewozowa (zł/km) oznacza, że cena jednostkowa
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Degresywna taryfa przewozowa oznacza, że cena jednostkowa za przewóz zmniejsza się w miarę wydłużania się odległości. Taki model taryfowy jest stosowany w logistyce i transporcie, aby zachęcić klientów do korzystania z usług na dłuższych trasach, co może prowadzić do zwiększenia efektywności przewozu i obniżenia kosztów jednostkowych. Na przykład, jeśli firma transportowa ustala stawki w ten sposób, że za pierwsze 100 km obowiązuje wyższa stawka, a za każdy kolejny kilometr stawka maleje, to klienci planujący dłuższe trasy mogą skorzystać z bardziej atrakcyjnych cen. Z perspektywy ekonomicznej, zmniejszenie ceny za kilometr przy większych odległościach może także wynikać z obniżonych kosztów operacyjnych – dłuższa trasa oznacza, że pojazd jest w ruchu dłużej, co może zredukować koszty związane z przestojami. Degresywne taryfy są zgodne z praktykami stosowanymi w branży transportowej, gdzie obliczenia kosztów przewozu muszą uwzględniać różne czynniki, takie jak czas, odległość i rodzaj transportowanego ładunku.
W analizie odpowiedzi na pytanie o degresywną taryfę przewozową ważne jest zrozumienie podstawowych mechanizmów funkcjonujących w systemie taryfowym. Odpowiedzi sugerujące, że cena jednostkowa jest różna dla poszczególnych stref odległości, są nieprawidłowe, ponieważ w degresywnej taryfie podstawowa zasada polega na tym, że stawka za kilometr maleje w miarę zwiększenia odległości, a nie zmienia się w zależności od stref. W praktyce, strefy mogą być stosowane w taryfach progresywnych, gdzie koszty wzrastają w miarę zwiększania się odległości, co jest odmienne od koncepcji taryfy degresywnej. Odpowiedź zakładająca, że cena jest taka sama na całej trasie przewozu, również jest błędna, ponieważ nie odzwierciedla dynamiki cen w odniesieniu do odległości. Degresywna taryfa ma na celu wprowadzenie mechanizmu, który zniechęca do krótkich tras, natomiast stała cena nie stwarza takich zachęt. Z kolei odpowiedź sugerująca, że cena zwiększa się wraz ze skróceniem odległości, jest całkowicie niezgodna z definicją degresywnej taryfy, co prowadzi do błędnych wniosków o jej funkcjonowaniu. Tego typu myślenie może wynikać z niepełnego zrozumienia logiki cenowej w branży transportowej oraz braku znajomości zastosowań różnych modeli taryfowych w praktyce. Aby lepiej zrozumieć mechanizm degresywnej taryfy, warto zaznajomić się z przykładami z branży transportowej, gdzie stosuje się różne modele cenowe w zależności od charakterystyki przewozu oraz potrzeb klientów.