Aby obliczyć masowy współczynnik wykorzystania pojazdu, należy najpierw ustalić całkowitą wagę załadunku oraz maksymalne dopuszczalne obciążenie. W tym przypadku załadowano 64 beczki, z których każda ma masę brutto 225 kg. Zatem całkowita masa ładunku wynosi 64 x 225 kg = 14 400 kg, co odpowiada 14,4 ton. Pojazd ma granicę ładowności wynoszącą 24 tony. Masowy współczynnik wykorzystania obliczamy jako stosunek masy ładunku do maksymalnej ładowności, co daje nam 14,4 tony / 24 tony = 0,60. Oznacza to, że pojazd wykorzystuje 60% swojej ładowności. W praktyce, osiągnięcie takiego wskaźnika jest kluczowe dla efektywności transportu, a także dla optymalizacji kosztów przewozu. W transporcie drogowym zaleca się, aby ten współczynnik wynosił co najmniej 0,65, jednak w zależności od specyfiki ładunku oraz wymagań klienta, wartość 0,60 jest akceptowalna.
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia mechanizmu obliczania masowego współczynnika wykorzystania pojazdu. W przypadku transportu, kluczowym elementem jest znajomość zarówno masy ładunku, jak i maksymalnej ładowności środka transportu. Wiele osób może skupić się jedynie na obliczeniach objętościowych, które nie mają zastosowania w tym przypadku. Przykładowo, obliczając objętość ładunku, można pomylić się w obliczeniach i nie uwzględnić, że masa jest istotniejszym czynnikiem przy określaniu efektywności transportu. Każda beczka ma średnicę 1 100 mm i wysokość 1 100 mm, co daje jej objętość około 0,001 m3, a całość 64 beczek to zaledwie 64 m3, co mieści się w pojemności pojazdu. Jednak przy obliczaniu masy, kluczowe jest uwzględnienie masy netto oraz brutto. Odpowiedzi mogą także wynikać z założeń, że pojazd może przewozić mniejsze ilości bez uwzględnienia optymalnych warunków przewozu. Ponadto, niektórzy mogą przyjąć zbyt optymistyczne założenia co do obciążenia, co prowadzi do zawyżenia współczynnika wykorzystania. W praktyce, dobrze zrozumiane zasady transportu i logistyki są fundamentem efektywnego wykorzystania środków transportu i minimalizacji kosztów przewozu.