Aby obliczyć, o której godzinie najpóźniej statek musi być gotowy do rozpoczęcia załadunku, należy uwzględnić całkowity czas załadunku kontenerów oraz skrzyń. Czas załadunku jednego kontenera wynosi 3 minuty, a mamy ich 30, co daje łącznie 90 minut. Czas załadunku jednej skrzyni wynosi 10 minut, a mamy ich 10, co daje łącznie 100 minut. Suma czasu załadunku to 90 minut + 100 minut = 190 minut, co odpowiada 3 godzinom i 10 minutom. Statek musi być gotowy do wypłynięcia o godzinie 15:00, więc musimy obliczyć, o której godzinie musi zakończyć załadunek. Od godziny 15:00 odejmujemy 20 minut na odprawę formalną, co daje godzinę 14:40. Następnie od 14:40 odejmujemy 3 godziny i 10 minut załadunku, co daje godzinę 11:30. Ta godzina to najpóźniejszy czas, o którym statek musi być gotowy do rozpoczęcia załadunku. Dzięki tej analizie można zauważyć, jak ważne jest planowanie operacji logistycznych i przestrzeganie harmonogramów, co jest kluczowe dla efektywności transportu morskiego.
Podjęte próby odpowiedzi na to pytanie często wynikają z niepoprawnego zrozumienia sekwencji czasowej oraz wymagań związanych z różnymi etapami załadunku. Czasami mylnie zakłada się, że wystarczy jedynie wziąć pod uwagę czas załadunku kontenerów lub skrzyń, pomijając jednocześnie kluczowy element odprawy formalnej, która jest niezbędna przed wypłynięciem. Na przykład, odpowiedzi takie jak 10:30, 11:00 czy 12:00 ignorują fakt, że całkowity czas załadunku oraz czas odprawy muszą być skumulowane przed planowaną godziną wypłynięcia. Często popełnianym błędem jest także nieprawidłowe obliczanie czasu, co może prowadzić do utarty na logistyce, co z kolei wpływa na całą operację morską. Załadunek dużej liczby kontenerów i skrzyń wymaga precyzyjnego planowania oraz uwzględnienia wszelkich możliwych opóźnień, które mogą się zdarzyć, np. związanych z uwarunkowaniami panującymi w porcie, co jest istotne w branży morskiej, gdzie czas to pieniądz. Niezbędne jest, aby każdy uczestnik procesu logistycznego znał i stosował standardy oraz dobre praktyki, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i błędów w harmonogramie załadunku.