Dopuszczalna długość zestawu drogowego w Polsce oraz w większości krajów europejskich wynosi 18,75 m. Przepisy te są zgodne z regulacjami Unii Europejskiej, które ustalają standardy dla transportu drogowego. Zestaw drogowy to zazwyczaj ciągnik siodłowy oraz naczepa. Długość 18,75 m pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej bez narażania bezpieczeństwa na drogach. Przykładowo, w transporcie towarów, zestaw drogowy o tej długości umożliwia przewożenie większych ładunków, co przyczynia się do zmniejszenia liczby kursów oraz ograniczenia emisji spalin na odcinku transportowym. Ustalając normy dotyczące długości zestawów drogowych, stara się zbalansować potrzeby logistyki z bezpieczeństwem ruchu drogowego. To ważne, aby kierowcy oraz przedsiębiorstwa transportowe były świadome tych norm, ponieważ ich przestrzeganie zapewnia legalność operacji transportowych w Europie oraz minimalizuje ryzyko związane z niewłaściwym użytkowaniem pojazdów. Zrozumienie tych regulacji jest kluczowe dla skutecznego zarządzania flotą i planowania tras przewozów.
Wybór długości 13,60 m, 16,50 m lub 25,00 m jako dopuszczalnej długości zestawu drogowego w Polsce oraz Europie jest błędny z kilku powodów, które warto szczegółowo omówić. Pierwsza z wymienionych wartości, 13,60 m, dotyczy maksymalnej długości naczep, które mogą być używane w transporcie drogowym, jednak w kontekście zestawów drogowych, które składają się z ciągnika siodłowego i naczepy, nie jest to wartość całkowita. W przypadku zestawu drogowego, suma długości naczepy i ciągnika musi być zgodna z regulacjami, które jasno określają, że maksymalna długość nie może przekraczać 18,75 m. Wybór 16,50 m jest również mylny, ponieważ ta długość nie jest powszechnie stosowana w ramach jednolitych norm europejskich. Chociaż w niektórych sytuacjach mogą funkcjonować pojazdy o długości 16,50 m, to zazwyczaj dotyczą one specyficznych klas transportowych, które nie są reprezentatywne dla ogólnego transportu drogowego. Natomiast długość 25,00 m, znacznie przekraczająca dopuszczalne normy, może być mylona z pojazdami występującymi w transporcie multimodalnym lub z innymi regulacjami, które nie mają zastosowania w standardowym ruchu drogowym w Europie. Warto również podkreślić, że nieprzestrzeganie tych norm może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka wypadków na drogach, dlatego kierowcy oraz menedżerowie flot powinni znać i stosować się do obowiązujących przepisów, co przyczyni się do bezpieczeństwa na drogach.