Aby obliczyć jednostkową stawkę przewozową netto, należy uwzględnić zarówno koszty wytworzenia usługi, jak i planowany zysk. Koszty wytworzenia wynoszą 160 000 zł, a zysk zaplanowany na poziomie 10% oznacza, że należy obliczyć 10% z tej kwoty, co daje 16 000 zł. Łączne koszty, które muszą być pokryte przez przewoźnika, wynoszą zatem 160 000 zł + 16 000 zł = 176 000 zł. Następnie, aby znaleźć stawkę jednostkową, dzielimy łączną kwotę przez całkowity dystans, czyli 40 000 km. W obliczeniach: 176 000 zł / 40 000 km = 4,40 zł/km. Taka stawka pokrywa zarówno koszty operacyjne, jak i generuje planowany zysk, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej. Ustalanie stawek przewozowych powinno zawsze uwzględniać zarówno koszty, jak i rentowność, aby zapewnić stabilność finansową przedsiębiorstwa.
Obliczanie jednostkowej stawki przewozowej może być skomplikowane, a nieprawidłowe podejścia do tego zadania mogą prowadzić do błędnych wniosków. W przypadku, gdy kalkulacja nie uwzględnia zysku, jak w niektórych błędnych odpowiedziach, powstaje ryzyko, że firma nie będzie w stanie pokryć swoich kosztów operacyjnych. Inna powszechna pomyłka to obliczanie stawki na podstawie kosztów wytworzenia bez dodawania zysku, co prowadzi do zaniżonej stawki. Biorąc pod uwagę wyłącznie koszty 160 000 zł, jednostkowa stawka wyniosłaby 4,00 zł/km, co jest niewystarczające dla zrównoważonego rozwoju firmy. Kluczowym elementem w ustalaniu stawek przewozowych jest zrozumienie, że koszty muszą być pokryte w krótkim i długim okresie, a rentowność jest niezbędna do dalszego funkcjonowania. Ignorowanie zysku często prowadzi do tego, że przedsiębiorstwa transportowe mają problemy finansowe, co podkreśla znaczenie zintegrowanego podejścia do kalkulacji stawek. W branży transportowej należy pamiętać, że każda stawka powinna być ustalana z uwzględnieniem nie tylko kosztów, ale także strategii cenowej, aby zapewnić konkurencyjność i rentowność w wymogach rynkowych.