List przewozowy jest dokumentem używanym w transporcie, który nie służy do zgłaszania towarów do odprawy celnej, dlatego jest to prawidłowa odpowiedź. W praktyce, list przewozowy (np. CMR) potwierdza jedynie zawarcie umowy transportowej pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem. Zgłoszenie celne natomiast dokonuje się za pomocą formularzy takich jak dokument SAD (Single Administrative Document), który jest standardowym formularzem wykorzystywanym w całej Unii Europejskiej do zgłaszania towarów do odprawy celnej. Zgłoszenie elektroniczne w systemie CELINA również służy do elektronizacji tego procesu i przyspiesza go, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami obsługi celnej. Karnet TIR jest natomiast dokumentem, który umożliwia przewóz towarów w międzynarodowym transporcie drogowym bez konieczności przeprowadzania odprawy celnej na każdym etapie transportu. Zrozumienie różnicy między tymi dokumentami jest kluczowe dla skutecznego i zgodnego z przepisami przeprowadzania operacji celnych.
Zgłoszenie elektroniczne w systemie CELINA, dokument SAD oraz karnet TIR są formami zgłoszeń celnych, co czyni je nieodpowiednimi odpowiedziami. System CELINA to rozwiązanie informatyczne, które umożliwia przedsiębiorcom składanie zgłoszeń celnych w formie elektronicznej, co znacząco usprawnia procesy celne i redukuje czas potrzebny na odprawę. Dokument SAD jest międzynarodowym formularzem, który służy do zgłaszania towarów do odprawy celnej, a jego struktura jest ściśle określona przez przepisy celne Unii Europejskiej. Karnet TIR natomiast jest używany w transporcie drogowym, umożliwiając przewoźnikom uproszczoną odprawę celną przy minimalnych formalnościach. Każda z tych form zgłoszenia ma swoje zastosowanie w praktyce celnej i jest niezbędna dla prawidłowego przebiegu operacji celnych. Wybór niewłaściwej odpowiedzi, jakim jest list przewozowy, może wynikać z nieporozumienia co do roli poszczególnych dokumentów w procesie transportu i odprawy celnej. Warto zrozumieć, że dokumenty te mają różne funkcje i znaczenie w kontekście prawa celnego, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami importowymi i eksportowymi.