Współczynnik gotowości technicznej środka transportu oblicza się według wzoru: WGT = (Czas użytkowania / (Czas użytkowania + Czas przeglądów i napraw)) * 100%. W naszym przypadku czas użytkowania wynosi 150 godzin, a czas przeglądów i napraw to 30 godzin. Podstawiając te wartości do wzoru, otrzymujemy: WGT = (150 / (150 + 30)) * 100% = (150 / 180) * 100% = 0,8333 * 100% = 83,33%. W zaokrągleniu do najbliższych 10% współczynnik gotowości wynosi 80%. W praktyce wysoki współczynnik gotowości technicznej jest istotny dla zapewnienia ciągłości operacyjnej i efektywności transportu. Przykładowo w branży logistycznej, gdzie czas to pieniądz, monitorowanie i zarządzanie gotowością techniczną pojazdów mogą przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych poprzez optymalizację harmonogramów przeglądów i napraw. Rekomendowane standardy, jak ISO 55000, podkreślają znaczenie zarządzania aktywami w kontekście ich gotowości i dostępności, co ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu niezawodności transportu.
W analizie współczynnika gotowości technicznej środka transportu pojawia się kilka koncepcji, które są często mylone i prowadzą do błędnych wniosków. Przykładowo, niektórzy mogą uważać, że obliczając współczynnik, wystarczy podzielić czas użytkowania przez czas przeglądów, co jest fundamentalnie niewłaściwe, ponieważ nie uwzględnia całkowitego czasu dostępności środka transportu. Inni mogą błędnie interpretować pojęcie gotowości, myląc je z dostępnością, co wskazuje na brak zrozumienia kluczowych definicji w obszarze zarządzania flotą i utrzymania ruchu. W rzeczywistości gotowość techniczna odnosi się do zdolności środka transportu do wykonywania zaplanowanych operacji w określonym czasie, podczas gdy dostępność dotyczy ogólnego czasu, w którym dany środek może być wykorzystany. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby poprawnie obliczać i interpretować współczynniki gotowości technicznej. Dodatkowo, ważne jest, aby unikać uproszczeń i nadmiernych uogólnień, które mogą prowadzić do błędnych decyzji w zarządzaniu flotą. Kolejnym typowym błędem jest zapominanie o wpływie przestoju na efektywność i rentowność operacji. Niska gotowość techniczna może prowadzić do opóźnień w dostawach, co ma negatywny wpływ na zadowolenie klientów oraz na reputację firmy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie analizować wszelkie czynniki wpływające na gotowość techniczną, w tym harmonogramy przeglądów i napraw, a także wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania flotą, które wspierają podejmowanie świadomych decyzji operacyjnych.