Współczynnik wypełnienia ładowni samolotu oblicza się jako stosunek objętości zajmowanej przez ładunek do całkowitej objętości ładowni. W tym przypadku mamy pojemność ładowni wynoszącą 120 m<sup>3</sup> oraz 20 kontenerów lotniczych o wymiarach 2 200 mm x 1 500 mm x 1 600 mm. Najpierw przeliczymy objętość jednego kontenera: V = długość x szerokość x wysokość = 2,2 m x 1,5 m x 1,6 m = 5,28 m<sup>3</sup>. Następnie obliczamy objętość 20 kontenerów: 20 x 5,28 m<sup>3</sup> = 105,6 m<sup>3</sup>. Aby znaleźć współczynnik wypełnienia, dzielimy objętość ładunku przez objętość ładowni: W = 105,6 m<sup>3</sup> / 120 m<sup>3</sup> = 0,88. Taki współczynnik oznacza wysokie wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, co jest kluczowe w logistyce lotniczej, gdzie optymalne wykorzystanie objętości wpływa na efektywność kosztową oraz operacyjną. Wartości powyżej 0,7 świadczą o dobrym zarządzaniu przestrzenią ładunkową, co jest standardem w branży.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia zasad obliczania współczynnika wypełnienia ładowni. Wiele osób może skupić się na objętości samych kontenerów, nie biorąc pod uwagę ich liczby. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 0,59 czy 0,55 mogą sugerować, że użytkownik obliczył objętość pojedynczego kontenera, a następnie pomnożył ją przez liczbę kontenerów, jednak nie uwzględnił pełnej objętości ładowni. Niezrozumienie, że całkowita objętość ładunkowa przekracza objętość ładowni, prowadzi do błędnych wniosków. Ponadto, odpowiedzi takie jak 0,99 mogą wskazywać na mylną interpretację, gdzie użytkownik mógł zakładać, że niemal cała objętość ładowni została wykorzystana, ignorując rzeczywiste wymiary kontenerów. W praktyce, przy obliczeniach takich jak te, kluczowe jest dokładne przeliczenie wszystkich jednostek i upewnienie się, że każde z obliczeń jest zgodne z rzeczywistymi wymiarami. Rekomenduje się korzystanie z systemów zarządzania ładunkiem oraz programów do planowania przestrzeni ładunkowej, które wspierają w takich obliczeniach, minimalizując ryzyko pomyłek.