Aby obliczyć liczbę zestawów drogowych potrzebnych do przewozu 1360 sztuk ładunków o wymiarach 0,6 x 0,4 x 1,1 m, musimy najpierw ustalić objętość zarówno ładunków, jak i zestawów drogowych. Obliczamy objętość jednego ładunku: 0,6 m x 0,4 m x 1,1 m = 0,264 m³. Następnie mnożymy tę objętość przez liczbę ładunków: 0,264 m³ x 1360 = 359,04 m³. Zestaw drogowy ma wymiary 13,9 m x 2,5 m x 2,55 m, co daje objętość 88,745 m³. Dzielimy całkowitą objętość ładunków przez objętość jednego zestawu: 359,04 m³ / 88,745 m³ ≈ 4,05. Oznacza to, że potrzebujemy 5 zestawów, aby pomieścić wszystkie ładunki, uwzględniając straty przestrzenne i ewentualne trudności w załadunku. W praktyce transportowej kluczowe jest uwzględnienie nie tylko objętości, ale również standardów załadunku oraz bezpieczeństwa, co potwierdza konieczność posiadania dodatkowej przestrzeni.
W przypadku prób obliczenia liczby zestawów drogowych, które będą potrzebne do przewozu ładunków, ważne jest prawidłowe rozumienie wymiarów oraz obliczania objętości. Odpowiedzi 3, 4 i 2 wskazują na błędne podejście do tematu. Często błędy te wynikają z nieadekwatnego uwzględnienia rzeczywistych wymiarów załadunku lub całkowitej objętości. Przy wyborze odpowiedzi 3, można dojść do wniosku, że wystarczająca jest mniejsza liczba zestawów, co jest mylne, ponieważ nie uwzględnia pełnej objętości ładunku oraz jego rozkładu w przestrzeni. Odpowiedź 4 sugeruje, że jeden zestaw wystarczy, co jest zdecydowanie niezgodne z rzeczywistością, gdyż liczba ładunków zdecydowanie przekracza pojemność jednego zestawu. Z kolei wybór odpowiedzi 2 może być spowodowany błędnym przeliczeniem objętości, co prowadzi do zaniżenia rzeczywistej liczby wymaganych zestawów. Kluczowym błędem myślowym jest tutaj pomijanie aspektów logistycznych, takich jak straty przestrzenne związane z kształtem ładunków oraz ich rozmieszczeniem, które mogą znacznie wpłynąć na finalną liczbę zestawów drogowych potrzebnych do skutecznego transportu. W praktyce transportowej, aby uniknąć takich nieporozumień, zaleca się korzystanie z oprogramowania do planowania załadunku, które uwzględnia różne parametry logistyczne oraz normy branżowe.