Odpowiedź 37,500 m³ jest poprawna, ponieważ obliczenia opierają się na dwóch kluczowych czynnikach: pojemności wagonu i jego ładowności. Pojemność wagonu wynosi 75 m³, co oznacza, że teoretycznie mógłby on pomieścić do 75,000 kg kruszywa, zakładając, że gęstość materiału wynosi 1,0 t/m³. Jednak ze względu na gęstość kruszywa wynoszącą 1,6 t/m³ musimy obliczyć, ile to kruszywa można załadować, uwzględniając maksymalną ładowność wagonu. Ładowność wagonu wynosi 60 t, co przekłada się na 60,000 kg. Dzieląc tę wartość przez gęstość kruszywa, otrzymujemy maksymalną objętość: 60,000 kg / 1,600 kg/m³ = 37,5 m³. To oznacza, że maksymalna objętość kruszywa, jaką można załadować do wagonu, wynosi 37,5 m³, co jest zgodne z normami transportu materiałów sypkich. Zastosowanie tej wiedzy jest istotne w branży budowlanej i transportowej, gdzie dokładne wyliczenia ładowności są kluczowe dla efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa transportu.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na większe objętości, takich jak 75,000 m³, 46,875 m³ czy 60,000 m³, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, odpowiedź 75,000 m³ sugeruje, że wagon jest w stanie pomieścić tę ilość materiału bez uwzględnienia gęstości kruszywa, co jest nieprawidłowe. Pojemność wagonu określa jedynie maksymalną objętość, nie biorąc pod uwagę, że różne materiały mają różne gęstości. Dlatego kluczowe jest, aby przy obliczeniach uwzględniać gęstość kruszywa, co prowadzi do sytuacji, w której, jeśli odpowiedzią byłaby objętość kruszywa w t/m³, to należałoby użyć odpowiednich przeliczeń opartych na gęstości. Przy gęstości 1,6 t/m³ maksymalna ładowność wagonu wynosząca 60 t oznacza, że możemy załadować tylko 37,5 m³ kruszywa, co jest zgodne z normami transportu. Odpowiedzi takie jak 46,875 m³ wynikają z niewłaściwego obliczenia, gdzie nie zrozumiano, że maksymalna ładowność ma bezpośredni wpływ na ładunek, który można załadować w zależności od gęstości. Właściwe podejście do obliczeń ładowności materiałów sypkich opiera się na dokładnym zrozumieniu relacji między objętością, masą a gęstością, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej w branży transportowej.