Jeżeli sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport oraz ponosi koszty i ryzyko na całej trasie, to zgodnie z formułami INCOTERMS 2010 stosuje się formułę
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Formuła EXW, czyli "Ex works", oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie lub innym wskazanym miejscu, co oznacza minimalne zobowiązania sprzedającego. Zgodnie z definicjami INCOTERMS 2010, kupujący ponosi pełną odpowiedzialność za transport towaru od momentu, gdy towar zostaje udostępniony, co obejmuje zarówno organizację transportu, jak i pokrycie wszelkich kosztów oraz ryzyk związanych z przewozem. Przykładowo, gdy firma A sprzedaje maszynę firmie B, a maszyna jest gotowa do odbioru w zakładzie firmy A, odpowiedzialność za transport przechodzi na firmę B, która musi zorganizować przewóz oraz odpowiednio zabezpieczyć maszynę na czas transportu. Taka formuła jest często stosowana w transakcjach B2B, gdzie kupujący posiada wystarczające zasoby i know-how do samodzielnej organizacji transportu.
Formuły FCA, DDP i FAS mają różne implikacje dotyczące odpowiedzialności za transport oraz ryzyko, co czyni je niewłaściwymi w kontekście przedstawionego pytania. W przypadku FCA "Free Carrier", sprzedający jest zobowiązany dostarczyć towar do wskazanego miejsca, gdzie kupujący przejmuje odpowiedzialność od momentu przekazania towaru przewoźnikowi. To różni się od EXW, ponieważ w FCA sprzedający ma obowiązek zapewnienia transportu do miejsca wyznaczonego przez kupującego, a tym samym bierze na siebie część odpowiedzialności. DDP "Delivered Duty Paid" oznacza, że sprzedający pokrywa wszystkie koszty i ryzyka związane z dostarczeniem towaru na miejsce przeznaczenia, co jest przeciwieństwem sytuacji opisanej w pytaniu. Z kolei FAS "Free Alongside Ship" dotyczy transportu morskiego i oznacza, że sprzedający dostarcza towar wzdłuż burty statku, co również nie jest zgodne z wymaganiami pytania. Typowym błędem myślowym jest mylenie poziomu odpowiedzialności sprzedającego i kupującego w różnych formułach INCOTERMS, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie kosztów i ryzyka związanych z transportem towarów.