Karnet TER (TIR Europejski), który obejmuje przewozy na dalsze odległości z uwzględnieniem tranzytu, składa się z 14 wołet. Ta liczba jest kluczowa, ponieważ zapewnia odpowiednią dokumentację dla transportu, który może przechodzić przez wiele granic. Karnet TEN jest stosowany w międzynarodowym transporcie drogowym towarów i umożliwia przewoźnikom korzystanie z uproszczonej procedury celnej. Używając 14-woletowego karnetu TER, przedsiębiorstwa mogą efektywnie zarządzać swoją logistyką, minimalizując czas oczekiwania na granicach. Przykładowo, w przypadku transportu towarów z Europy do Azji przez Rosję, 14 wolet zapewnia wystarczającą dokumentację dla wszystkich 6 granic, co jest niezwykle istotne dla sprawnego przejścia przez procedury celne. Warto także zauważyć, że stosowanie karnetu TER wiąże się z przestrzeganiem regulacji i standardów międzynarodowych, co wpływa na bezpieczeństwo oraz legalność przewozu towarów.
Wybór niewłaściwego karnetu TER może wynikać z niepełnego zrozumienia wymagań związanych z przewozem towarów przez wiele granic. Na przykład, 20-woletowy karnet, choć wydaje się, że oferuje większą elastyczność, w rzeczywistości jest zazwyczaj stosowany w kontekście bardziej złożonych operacji logistycznych, które wymagają wielokrotnego przekraczania granic w krótkim czasie. Z kolei 8-woletowy karnet jest niewystarczający w przypadku przewozów obejmujących aż sześć granic, co staje się jasne, gdy rozważymy, że każda granica wymaga odpowiedniej dokumentacji. Wybór 4-woletowego karnetu jest jeszcze bardziej problematyczny, ponieważ nie ma on wystarczającej liczby dokumentów, aby obsłużyć tranzyt przez wiele krajów. Często błędnie zakłada się, że mniej wolet oznacza uproszczenie procedur, jednak w rzeczywistości prowadzi to do komplikacji i opóźnień w transporcie. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednia liczba wolet w karnetach TER wynika z wymogów celnych oraz praktyki transportowej i musi być dostosowana do specyfiki przewozów międzynarodowych, aby zapewnić płynność oraz zgodność z przepisami.