SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do jednostek transportowych, takich jak kontenery czy palety, i jest kluczowym elementem w zarządzaniu łańcuchem dostaw. SSCC składa się z 18 cyfr i pozwala na jednoznaczną identyfikację jednostki transportowej w systemach logistycznych. Wypisując SSCC na dokumentach i etykietach palet, ułatwiamy procesy automatyzacji oraz śledzenia przesyłek. Przykładowo, w systemach EDI (Electronic Data Interchange) SSCC jest używane do monitorowania przesyłek w czasie rzeczywistym, co zwiększa efektywność operacyjną i redukuje ryzyko błędów. SSCC jest częścią standardu GS1, który promuje jednolite zasady identyfikacji produktów w handlu międzynarodowym, co usprawnia komunikację między partnerami biznesowymi. W kontekście branżowych dobrych praktyk, stosowanie SSCC jest zalecane przez organizacje logistyczne, co sprzyja poprawie efektywności procesów zarządzania zapasami i transportem.
GTIN, czyli Global Trade Item Number, jest systemem identyfikacyjnym dla produktów, ale nie jest stosowany jako identyfikator dla jednostek transportowych. GTIN służy głównie do identyfikacji pojedynczych artykułów handlowych i ma na celu uproszczenie procesów sprzedażowych oraz inwentaryzacyjnych, co może być mylące w kontekście identyfikacji jednostek logistycznych. Podobnie, GLN, czyli Global Location Number, odnosi się do identyfikacji lokalizacji, a nie do jednostek transportowych. GLN jest używany w celu identyfikacji miejsc, takich jak magazyny czy lokalizacje dostawców, ale nie zastępuje potrzeby posiadania unikalnego identyfikatora dla jednostek transportowych. RFID, z drugiej strony, odnosi się do technologii identyfikacji radiowej, która pozwala na automatyczne zbieranie danych, jednak nie jest identyfikatorem jednostki transportowej. W praktyce, błędne przypisanie tych terminów do jednostek logistycznych może prowadzić do chaosu informacyjnego, nieefektywności operacyjnej oraz problemów z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych systemów służy innemu celowi i stosowanie ich zamiennie może prowadzić do poważnych komplikacji w logistyce i zarządzaniu zapasami.