Konosament morski, znany również jako morski list przewozowy, jest dokumentem wydawanym przez przewoźnika, który potwierdza przyjęcie ładunku do transportu morskiego. Jest to kluczowy dokument w logistyce morskiej, który pełni kilka funkcji: potwierdza umowę przewozu, dowodzi posiadania ładunku i służy jako dokument tożsamości dla właściciela ładunku. Przewoźnik, wystawiając konosament, zapewnia, że ładunek został odebrany w odpowiednim stanie i będzie dostarczony do wskazanego portu odbioru. Przykładowo, w przypadku transportu kontenerowego, konosament może być kluczowy w procesie odprawy celnej, zarówno w porcie załadunku, jak i rozładunku. Standardy IATA oraz inne regulacje branżowe podkreślają znaczenie konosamentu jako jednego z podstawowych dokumentów w transporcie morskim, co czyni go niezbędnym narzędziem dla spedytorów i importerów.
Odpowiedzi sugerujące, że konosament mógłby być wystawiany przez agenta celnego, ubezpieczyciela lub odbiorcę ładunku, nie mają podstaw ani praktycznego uzasadnienia w kontekście transportu morskiego. Agent celny jest odpowiedzialny za formalności związane z odprawą celną, ale nie jest bezpośrednio zaangażowany w proces wystawiania konosamentu. Jego rola polega na zapewnieniu, że wszystkie dokumenty są w porządku i że ładunek może być legalnie wprowadzony na rynek krajowy, jednak sama relacja przewozowa pozostaje w gestii przewoźnika. Ubezpieczyciel z kolei ma zadanie związane z ochroną ładunku, oferując polisy ubezpieczeniowe, ale nie wystawia konosamentów, które są dokumentami potwierdzającymi transport. Odbiorca ładunku, mimo że jest kluczowym uczestnikiem procesu transportowego, nie ma uprawnień do wystawiania konosamentu, gdyż jest on dokumentem potwierdzającym odbiór towaru wystawianym przez przewoźnika. Te błędne koncepcje mogą wynikać z niepełnego zrozumienia ról poszczególnych uczestników procesu transportowego oraz ich odpowiedzialności w łańcuchu dostaw. Zrozumienie tej hierarchii jest istotne, aby uniknąć nieporozumień oraz błędów w zakresie dokumentacji i procedur związanych z transportem morskim.