DDP (Delivered Duty Paid) to jedna z formuł INCOTERMS 2010, która nakłada na sprzedającego maksimum obowiązków, w tym odpowiedzialność za wszelkie formalności celne oraz koszty związane z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany do zorganizowania transportu, opłacenia wszelkich należności celnych oraz dostarczenia towaru do uzgodnionego miejsca, co oznacza, że kupujący praktycznie nie musi angażować się w te formalności. Przykładem zastosowania DDP może być sytuacja, w której europejski dostawca wysyła maszyny do produkcji do klienta w Azji. W tym przypadku sprzedający zajmuje się wszystkimi aspektami dostawy, w tym odprawą celną w kraju docelowym. Z perspektywy praktycznej, DDP jest preferowane przez kupujących, ponieważ minimalizuje ich obciążenia administracyjne oraz ryzyko związane z nieprawidłowościami w procesie dostawy. Warto pamiętać, że DDP wymaga od sprzedającego znajomości lokalnych przepisów celnych oraz umiejętności zarządzania logistyką międzynarodową.
FCA (Free Carrier) to incoterms, który nie nakłada na sprzedającego tak szerokiego zakresu obowiązków. Sprzedający w FCA zapewnia transport towaru do wskazanego przewoźnika, ale odpowiedzialność za dalszy transport oraz formalności celne w kraju docelowym spoczywa na kupującym. To podejście często prowadzi do nieporozumień, ponieważ kupujący może nie być świadomy dodatkowych obowiązków, jakie na niego spoczywają. EXW (Ex Works) to kolejna formuła, w której sprzedający dostarcza towar gotowy do odbioru w swoim zakładzie, a cała odpowiedzialność za transport oraz formalności celne leży po stronie kupującego. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że EXW jest wygodną metodą, jednak w rzeczywistości oznacza to dużą odpowiedzialność dla kupującego, co czyni tę formułę mniej korzystną w porównaniu do DDP. CIP (Carriage and Insurance Paid to) również nie zapewnia tak pełnej ochrony kupującemu, jak DDP, gdyż sprzedający jest odpowiedzialny tylko za transport i ubezpieczenie do określonego miejsca, lecz nie obejmuje on formalności celnych w kraju przeznaczenia. Często błędem jest zakładanie, że FCA, EXW czy CIP oferują podobny poziom obsługi jak DDP, co może prowadzić do nieporozumień i dodatkowych kosztów dla kupującego, jeśli nie zostaną odpowiednio weryfikowane warunki umowy.