CIF (Cost, Insurance and Freight) to formuła INCOTERMS 2010, która nakłada na sprzedającego obowiązek nie tylko pokrycia kosztów transportu towaru do portu przeznaczenia, ale również zapewnienia ubezpieczenia towaru na czas transportu. Oznacza to, że sprzedający musi zorganizować i opłacić ubezpieczenie, które chroni towar przed ryzykiem uszkodzenia lub utraty w trakcie transportu. Przykładowo, jeśli firma A sprzedaje maszyny do firmy B w innym kraju i wybiera warunki CIF, firma A będzie odpowiedzialna za ubezpieczenie tych maszyn do momentu ich dostarczenia do portu docelowego. Z perspektywy praktycznej, stosowanie CIF jest korzystne dla kupującego, ponieważ ma on pewność, że towar jest ubezpieczony w przypadku jakichkolwiek nieprzewidzianych zdarzeń, co minimalizuje ryzyko finansowe. Warto zauważyć, że w przypadku CIF, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia dowodu ubezpieczenia, co stanowi dodatkową gwarancję dla kupującego. Formuła ta jest często wykorzystywana w międzynarodowym handlu morskim i przynosi korzyści obu stronom transakcji.
Wybór odpowiedzi spośród DAP, CFR i FOB odnosi się do różnych aspektów odpowiedzialności w międzynarodowych transakcjach handlowych, które wyraźnie różnią się od CIF. DAP (Delivered At Place) oznacza, że sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru do określonego miejsca, ale nie obejmuje obowiązku ubezpieczenia, co czyni tę formułę mniej korzystną dla kupującego w kontekście zabezpieczenia towaru na czas transportu. CFR (Cost and Freight) to formuła, która również nie obejmuje obowiązku ubezpieczenia, a jedynie nakłada na sprzedającego obowiązek pokrycia kosztów transportu do portu przeznaczenia, co oznacza, że ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru przechodzi na kupującego w momencie załadunku na statek. Z kolei FOB (Free On Board) wskazuje, że sprzedający jest odpowiedzialny jedynie do momentu, gdy towar zostanie załadowany na statek, co również nie obejmuje ubezpieczenia towaru w czasie transportu. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych opcji to mylenie odpowiedzialności za transport z odpowiedzialnością za ubezpieczenie, co często wynika z braku zrozumienia różnic w tych formułach. Każda z tych formuł ma swoje zastosowanie w określonych sytuacjach handlowych, ale tylko CIF zapewnia pełne zabezpieczenie towaru przez sprzedającego na czas transportu.