IATA, czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego, jest kluczową organizacją w branży lotniczej, odpowiedzialną za ustalanie standardów i zasad dotyczących przewozów lotniczych, w tym obliczania należności za przewozy. IATA opracowuje zasady, które ułatwiają współpracę pomiędzy przewoźnikami a agentami frachtowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Przykładem zastosowania tych zasad jest system obliczania taryf, który uwzględnia różnorodne czynniki, takie jak odległość, rodzaj frachtu, a także zmieniające się przepisy regulacyjne. Dzięki standardom IATA, firmy transportowe mogą efektywniej zarządzać kosztami, co przekłada się na większą przejrzystość i konkurencyjność na rynku. IATA również promuje najlepsze praktyki, takie jak zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie lotniczym oraz zrównoważony rozwój, co jest niezbędne w obliczu rosnących wymagań środowiskowych. Wiedza na temat zasad IATA jest niezbędna dla profesjonalistów w branży, aby skutecznie operować w skomplikowanym świecie transportu lotniczego.
Wybór innych organizacji, takich jak ICAO, IMO czy IMDGC, może prowadzić do błędnych wniosków na temat regulacji i zasad obowiązujących w transporcie lotniczym. ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, jest odpowiedzialna za ustalanie standardów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony w lotnictwie, ale nie zajmuje się konkretnymi zasadami obliczania taryf za przewozy. W rzeczywistości ICAO koncentruje się na regulacjach ogólnych, takich jak zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz standardy operacyjne, co sprawia, że jej rola jest bardziej związana z regulacją bezpieczeństwa niż z finansowymi aspektami transportu lotniczego. Z kolei IMO, czyli Międzynarodowa Organizacja Morska, jest organizacją skoncentrowaną na transporcie morskim i nie ma kompetencji w zakresie transportu lotniczego. W kontekście transportu lotniczego, ich zasady nie mają zastosowania, co prowadzi do nieporozumień. IMDGC, czyli Międzynarodowa Grupa Robocza ds. Rozwoju Zrównoważonego Transportu Lotniczego, również nie zajmuje się obliczaniem należności za przewozy lotnicze, lecz koncentruje się na zagadnieniach związanych z zrównoważonym rozwojem w transporcie. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że tylko IATA pełni rolę organizacji odpowiedzialnej za konkretne zasady taryfowe w transporcie lotniczym, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania rynku lotniczego.