Odpowiedź "degresywna" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do stawki frachtowej, która maleje w miarę zwiększania się ilości przewożonych jednostek. W praktyce oznacza to, że im więcej towarów jest przewożonych, tym niższa stawka za każdą jednostkę. Taki model wyceny jest popularny w transporcie, gdzie przewoźnicy oferują rabaty za większe zlecenia, co może przyciągać klientów i zwiększać ich lojalność. Dobrym przykładem może być transport towarów w kontenerach, gdzie stawka za transport jednego kontenera jest wyższa niż za transport pięciu kontenerów. W branży logistyki takie podejście jest zgodne z zasadami efektywności kosztowej oraz zarządzania relacjami z klientami, co podkreśla znaczenie zrozumienia struktury kosztów w działalności transportowej.
Wybór odpowiedzi "progresywna" jest błędny, ponieważ stawka progresywna oznacza, że wraz ze wzrostem ilości zlecenia, stawka za jednostkę rośnie. To podejście jest stosowane w niektórych branżach, jednak w kontekście pytania dotyczy ono sytuacji, w której zwiększenie ilości przewożonych jednostek prowadzi do wyższych kosztów jednostkowych, co jest sprzeczne z zasadą efektywności kosztowej. Z kolei odpowiedź "zmienna" sugeruje, że stawka może zmieniać się w zależności od różnych czynników, ale nie odnosi się bezpośrednio do zjawiska malejącej stawki przy wzroście ilości przewożonych jednostek, co jest kluczowe dla tego zagadnienia. Odpowiedź "stała" jest również niewłaściwa, ponieważ zakłada, że stawka za jednostkę nie zmienia się niezależnie od ilości świadczonej usługi. Takie podejście nie uwzględnia dynamiki rynku transportowego, gdzie stawki mogą się zmieniać w zależności od popytu i podaży. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w logistyce i transporcie, a także dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych.