Odpowiedź FOB (Free On Board) jest poprawna, ponieważ zgodnie z tą formułą, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na statek, co oznacza, że ryzyko i odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego w chwili, gdy towar przekroczy krawędź burty statku. W praktyce oznacza to, że kupujący musi zorganizować transport morski, co obejmuje zawarcie umowy przewozowej oraz informowanie sprzedającego o nazwie statku i porcie załadunku. Przykładem może być sytuacja, w której firma importująca elektronikę z Azji organizuje transport towaru do portu w Europie, a sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie jasnej komunikacji między stronami oraz terminowego przekazania informacji, co jest kluczowe dla efektywności transakcji handlowych. W zakresie odpowiedzialności, sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru do momentu załadunku, co chroni kupującego przed potencjalnymi stratami na etapie transportu.
Formuły DDP (Delivered Duty Paid), CIF (Cost, Insurance and Freight) oraz EXW (Ex Works) różnią się zasadniczo od FOB, co prowadzi do nieporozumień w zakresie obowiązków oraz odpowiedzialności stron. W przypadku DDP, sprzedający ponosi pełną odpowiedzialność za dostarczenie towaru do ustalonego miejsca, co obejmuje nie tylko transport, ale także odprawę celną, co z kolei oznacza, że kupujący nie jest zobowiązany do organizowania transportu ani informowania sprzedającego o szczegółach przewozu. Z kolei CIF nakłada na sprzedającego obowiązek nie tylko dostarczenia towaru na statek, ale także wykupienia ubezpieczenia oraz pokrycia kosztów transportu do portu przeznaczenia, co również wyklucza obowiązek kupującego dotyczący organizacji transportu. EXW natomiast oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący przejmuje pełną odpowiedzialność za wszystkie dalsze działania, co jest w opozycji do warunków FOB, gdzie to sprzedający musi dostarczyć towar na statek. Typowym błędem myślowym jest mylenie poziomu odpowiedzialności stron w tych formułach, co może prowadzić do niewłaściwego planowania logistycznego oraz nieporozumień w umowach handlowych.