Odpowiedzialność cywilna przewoźnika (OC przewoźnika) to specyficzny rodzaj ubezpieczenia, który zabezpiecza przewoźników przed roszczeniami, jakie mogą wyniknąć z uszkodzenia lub utraty towarów, które są w ich pieczy. Zgodnie z przepisami prawa transportowego oraz standardami branżowymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za przesyłki od momentu ich przyjęcia do transportu aż do momentu ich wydania odbiorcy. Przykładem zastosowania OC przewoźnika może być sytuacja, w której przesyłka ulega uszkodzeniu podczas transportu z powodu wypadku drogowego. W takiej sytuacji, klient może złożyć roszczenie o odszkodowanie, które będzie pokryte przez ubezpieczenie OC przewoźnika. Warto zwrócić uwagę, że odpowiedzialność ta ma swoje ograniczenia, wynikające z prawa, w tym również z Konwencji CMR, która reguluje międzynarodowy transport drogowy towarów. To ubezpieczenie jest kluczowe dla ochrony interesów zarówno przewoźników, jak i ich klientów, a także zapewnia stabilność finansową w branży transportowej.
Wybór OC spedytora, CARGO czy Autocasco nie jest właściwy w kontekście bezpieczeństwa przewożonego towaru. OC spedytora dotyczy jedynie odpowiedzialności za błędy lub zaniedbania w organizacji transportu, ale nie pokrywa szkód wynikłych z uszkodzenia towaru podczas przewozu. W przypadku, gdy spedytor źle zaplanuje trasę lub niewłaściwie dobierze przewoźnika, to ubezpieczenie może zadziałać, jednak nie zabezpiecza towaru przed fizycznym uszkodzeniem podczas transportu. Z kolei ubezpieczenie CARGO jest typowym ubezpieczeniem mienia, które chroni wartościowe przesyłki w trakcie transportu, lecz nie dotyczy odpowiedzialności cywilnej. Autocasco, z drugiej strony, jest ubezpieczeniem pojazdów mechanicznych, które chroni przed szkodami na samym pojeździe, a nie na towarach przez nie przewożonych. Nierzadko w praktyce użytkownicy mylą te rodzaje ubezpieczeń, co prowadzi do nieporozumień co do zakresu ochrony. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedzialność transportowa i odpowiedzialność cywilna są różnymi pojęciami, które muszą być odpowiednio rozdzielone dla skutecznego zabezpieczenia towarów w transporcie.