Środek transportu 3 został uznany za ten, który wykonał największą pracę przewozową, ponieważ jego wartość tkm (tonokilometrów) wynosi 11400. Aby obliczyć pracę przewozową, należy pomnożyć masę przewożonego ładunku przez odległość, na jaką ten ładunek został przetransportowany. Taka metoda obliczeniowa jest powszechnie stosowana w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na dokładne oszacowanie efektywności środków transportu. Na przykład w praktyce może to wyglądać tak: jeśli przewozimy 10 ton towaru na odległość 1000 km, to praca przewozowa wynosi 10 t * 1000 km = 10000 tkm. W przypadku środka transportu 3 zastosowanie tej metody wykazało, że uzyskuje on najwyższą wartość, co czyni go najbardziej efektywnym środkiem transportu w analizowanym przypadku. W praktyce, aby poprawić efektywność transportu, warto analizować różne środki transportu i ich parametry, co zgodne jest z zaleceniami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia pojęcia pracy przewozowej oraz sposobu jej obliczania. W przypadku transportu, praca przewozowa mierzona w tonokilometrach (tkm) jest kluczowym wskaźnikiem efektywności. Mylne podejście do tego zagadnienia często opiera się na subiektywnych przekonaniach o wydajności konkretnego środka transportu, zamiast na rzeczywistych danych. Na przykład, jeśli wybierzemy środek transportu 2 z mniejszą wartością tkm, możemy pomylić jego wydajność z innymi aspektami, takimi jak szybkość czy komfort przewozu. To jednak nie ma wpływu na ostateczny wynik pracy przewozowej, który powinien być obliczany w oparciu o masę i odległość. Typowym błędem jest również pomijanie znaczenia odległości przewozu; nawet największy ładunek przewieziony na krótką odległość wygeneruje mniejszą pracę przewozową niż mniejszy ładunek na dłuższym dystansie. Dlatego kluczowe jest, aby przy ocenie efektywności transportu opierać się na konkretnych danych i analizować różne scenariusze, stosując standardy branżowe, takie jak metody analizy kosztów transportu czy obliczenia efektywności. Ostatecznie, nie wystarczy skupić się tylko na jednym aspekcie transportu; należy holistycznie spojrzeć na całość procesu, aby uzyskać pełen obraz efektywności danego środka transportu.