Skrót TIR odnosi się do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej transportu drogowego towarów w systemie TIR, podpisanej 14 listopada 1975 roku. Konwencja ta ma na celu uproszczenie procedur celnych oraz przyspieszenie transportu towarów przez granice. W praktyce oznacza to, że pojazdy korzystające z procedury TIR mogą przewozić towary przez wiele krajów, korzystając z jednego dokumentu transportowego, co znacznie ułatwia formalności celne. Dzięki temu zmniejsza się czas oczekiwania na granicach, co jest szczególnie korzystne w przypadku transportu międzynarodowego. Przykładem zastosowania TIR mogą być transporty towarów między krajami Unii Europejskiej a krajami spoza niej, gdzie procedura TIR pozwala na szybsze i bardziej efektywne przejście odprawy celnej. Ponadto, Konwencja TIR promuje stosowanie specjalnych pojazdów i kontenerów, które zapewniają bezpieczeństwo i integralność przewożonych towarów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.
Odpowiedzi ADN, IMDG oraz INTERBUS odnoszą się do różnych aspektów transportu, które nie mają związku z konwencją TIR. ADN to skrót od 'Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route', co oznacza europejską umowę regulującą międzynarodowy transport towarów niebezpiecznych drogą. Obowiązuje ona w kontekście przewozu substancji chemicznych oraz materiałów, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub środowiska, a jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie niebezpiecznych towarów. IMDG to z kolei Międzynarodowy Kodeks Transportu Morskiego Towarów Niebezpiecznych, który reguluje zasady transportu towarów niebezpiecznych drogą morską. Głównym celem IMDG jest zapobieganie wypadkom związanym z przewozem tych materiałów, co jest kluczowe dla ochrony życia ludzkiego i środowiska na morzu. INTERBUS dotyczy międzynarodowego transportu autobusowego, obejmując zasady dotyczące przewozu pasażerów i nie jest w żaden sposób związany z transportem towarów czy procedurami celnymi. Użycie niewłaściwych skrótów może prowadzić do błędnych założeń, że inne konwencje mają podobne cele, co TIR, co jest nieprawidłowe, ponieważ każda z tych konwencji dotyczy różnych aspektów transportu i ma odmienną funkcję w systemie logistycznym.