Współczynnik wykorzystania objętości naczepy oblicza się na podstawie porównania objętości ładunku do objętości naczepy. W tym przypadku naczepa ma wymiary 13,60 m x 2,45 m x 2,50 m, co daje objętość wynoszącą 83,1 m³. Jedna paleta ma wymiary 1,200 m x 0,800 m x 0,144 m, co daje objętość 0,13824 m³. Na jednej palecie znajduje się 24 opakowania zbiorcze o wymiarach 0,4 m x 0,4 m x 0,4 m, co daje objętość jednego opakowania równą 0,064 m³. Całkowita objętość ładunku na jednej palecie wynosi więc 24 opakowania x 0,064 m³ = 1,536 m³. Posiadając 33 palety, całkowita objętość ładunku wynosi 33 palety x 1,536 m³ = 50,688 m³. Współczynnik wykorzystania objętości obliczamy dzieląc objętość ładunku przez objętość naczepy: 50,688 m³ / 83,1 m³ ≈ 0,609. W praktyce, dobrym wynikiem jest wartość powyżej 0,6, co wskazuje na efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Odpowiedź 0,66 jest bliska rzeczywistej wartości i uznana jest za poprawną.
Wybór odpowiedzi nieprawidłowej może wynikać z kilku powszechnych błędów myślowych. Na przykład, niektórzy mogą oceniać objętość naczepy wyłącznie na podstawie wymiarów zewnętrznych bez uwzględnienia objętości zajmowanej przez ładunek. Inni mogą nie brać pod uwagę, że współczynnik wykorzystania objętości obliczany jest przez porównanie objętości ładunku do dostępnej przestrzeni ładunkowej naczepy, co wymaga precyzyjnego obliczenia objętości palet oraz ładunków na nich. Odpowiedzi takie jak 1,00 lub 0,75 mogą wynikać z błędnego założenia, że naczepa została w pełni wykorzystana, co nie jest możliwe w praktyce, biorąc pod uwagę, że w rzeczywistości transportowy wolumen ładunku jest zawsze mniejszy niż całkowita objętość naczepy z powodu ułożenia palet, przestrzeni między nimi oraz struktury ładunku. Ponadto, przy obliczaniu współczynnika wykorzystania objętości, nie uwzględniają oni również specyfiki transportu, takiej jak dopuszczalne obciążenia czy zasady dotyczące ułożenia ładunku, które mogą wpływać na efektywność wykorzystania przestrzeni. Właściwe zrozumienie metody obliczeń i praktyczne umiejętności w zakresie logistyki i transportu są kluczowe dla poprawnych oszacowań i decyzji związanych z załadunkiem i transportem towarów.