Odpowiedź Oddział D. jest poprawna, ponieważ przy obliczaniu średniego kosztu przypadającego na 1 kilometr, kluczowe jest zrozumienie, że świadczy to o efektywności operacyjnej danego oddziału. Obliczenia wykonuje się poprzez podzielenie łącznych kosztów operacyjnych przez liczbę przejechanych kilometrów. W przypadku Oddziału D., średni koszt wyniósł 2,00 zł na kilometr, co oznacza, że oddział ten zarządza swoimi zasobami efektywniej niż pozostałe oddziały. W praktyce, tak niski koszt może wynikać z zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak systemy zarządzania flotą, które optymalizują trasy i zmniejszają zużycie paliwa. Warto również zauważyć, że niski koszt na kilometr wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co może przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć zyski. Przykładem zastosowania tej analizy w branży mogą być regularne audyty kosztów, które pozwalają identyfikować obszary do poprawy i wdrażanie strategii oszczędnościowych, wpływających na rentowność firmy.
Wybór oddziału, który nie jest Oddziałem D., wskazuje na błędne zrozumienie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Każdy oddział mógł wykazywać różne koszty przypadające na kilometr, w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj transportowanych ładunków, długość tras, warunki drogowe, a także strategie zarządzania flotą. Poprawność obliczeń i ich interpretacja mają fundamentalne znaczenie dla podejmowania decyzji biznesowych. Wybierając oddział, który nie osiągnął najniższego kosztu, można wpaść w pułapkę, kierując się subiektywnymi odczuciami lub niepełnymi danymi. Kluczowe jest zawsze porównywanie pełnych zestawień kosztów oraz kilometrów przejechanych, aby uzyskać miarodajne wyniki. Niezrozumienie tych podstawowych zasad analizy kosztów prowadzi do błędnych wniosków i decyzji, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce zdarza się, że niemożność obliczenia średnich kosztów w sposób dokładny prowadzi do pomijania istotnych informacji, takich jak zmienne koszty operacyjne, co może skutkować nieefektywnym zarządzaniem flotą i stratami finansowymi.