Na podstawie informacji zawartych w tabeli określ, która gałąź transportu generuje najniższe łączne koszty zewnętrzne transportu towarów w Unii Europejskiej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Transport kolejowy generuje najniższe łączne koszty zewnętrzne w Unii Europejskiej, co czyni go najbardziej efektywną gałęzią transportu w kontekście ekologicznym i ekonomicznym. Na podstawie danych przedstawionych w tabeli, koszty zewnętrzne dla transportu kolejowego wynoszą zaledwie 2,5 euro za 1 000 tonokilometrów (tkm), co znacząco przewyższa inne formy transportu. Na przykład, transport drogowy osiąga koszty sięgające 30,5 euro/1 000 tkm, co wynika z wysokiego poziomu emisji zanieczyszczeń oraz większego zużycia infrastruktury. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz presji na ograniczenie emisji CO2, transport kolejowy staje się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju transportu. Warto również zauważyć, że w praktyce transport kolejowy jest bardziej efektywny w przewozie dużych ładunków na długie dystanse, co czyni go korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw zajmujących się logistyką i dystrybucją. Wzrost inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz nowoczesne technologie, takie jak systemy zarządzania ruchem, dodatkowo zwiększają jego konkurencyjność na rynku transportowym.
Wybór transportu morskiego, drogowego czy wodnego śródlądowego jako gałęzi generującej najniższe koszty zewnętrzne jest nieprawidłowy z kilku powodów. Przede wszystkim, te formy transportu nie tylko są mniej efektywne pod względem kosztów, ale również przyczyniają się do większej emisji zanieczyszczeń. Transport morski, mimo dużej ładowności, generuje koszty zewnętrzne na poziomie 7,2 euro za 1 000 tkm, co może być mylące ze względu na jego efektywność ekonomiczną w przypadku przewozu na dużą odległość, jednak nie uwzględnia pełnego wpływu na środowisko. Transport drogowy, z kosztami zewnętrznymi wynoszącymi 30,5 euro/1 000 tkm, jest szczególnie problematyczny z uwagi na emisję spalin i hałas, co negatywnie wpływa na zdrowie mieszkańców obszarów miejskich. Ponadto, transport wodny śródlądowy, choć wydaje się korzystny, osiąga koszty 6,0 euro/1 000 tkm, co nadal jest wyższe niż transport kolejowy. Wybierając te odpowiedzi, można ponadto nie zauważyć rosnącej roli transportu kolejowego w kontekście zrównoważonego rozwoju i wsparcia dla polityki ekologicznej Unii Europejskiej. Takie myślenie ogranicza zrozumienie wpływu różnych gałęzi transportu na środowisko oraz efektywność ekonomiczną, a także może prowadzić do nieoptymalnych decyzji logistycznych w praktyce. W kontekście wymagań rynkowych oraz przepisów dotyczących ochrony środowiska, transport kolejowy jest kluczowym elementem przyszłości transportu towarowego.