Odpowiedź o 14:50 jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć najpóźniejszy czas rozpoczęcia załadunku towarów, musimy uwzględnić czas załadunku oraz czas transportu. Czas załadunku wynosi 10 minut, co oznacza, że po zakończeniu załadunku pojazd musi być gotowy do wyjazdu. Następnie, aby ustalić czas potrzebny na transport towaru na odległość 120 km przy średniej prędkości 40 km/h, należy skorzystać z wzoru: czas = odległość / prędkość. W tym przypadku czas transportu wyniesie 120 km / 40 km/h = 3 godziny. Zatem, jeśli dostawa ma nastąpić o 18:00, to czas zakończenia transportu powinien być równy 18:00. Odejmując czas transportu (3 godziny) oraz czas załadunku (10 minut), otrzymujemy: 18:00 - 3 godziny - 10 minut = 14:50. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które sugerują, że planowanie czasu transportu oraz załadunku jest kluczowe dla terminowości dostaw.
Wybór innych godzin wskazuje na błędne podejście do obliczeń związanych z planowaniem logistycznym. W przypadku wyboru godziny 13:50, błędnie przyjęto zbyt wczesny czas rozpoczęcia załadunku, co nie uwzględnia rzeczywistego czasu transportu i załadunku. Taki błąd jest częsty wśród osób, które nie biorą pod uwagę konieczności precyzyjnego obliczenia czasu potrzebnego na realizację całego procesu dostawy. Odpowiedź o 14:20 również ignoruje fakt, że całkowity czas wykonania usługi (załadunek + transport) nie został wystarczająco uwzględniony, co prowadzi do ryzyka opóźnienia w dostawie. Z kolei wybór godziny 15:00 wskazuje na zbyt wczesne zakończenie procesu załadunku, co z kolei nie uwzględnia pełnego czasu transportu, a co może prowadzić do opóźnień. Takie sytuacje w logistyce są groźne, ponieważ mogą prowadzić do niezadowolenia klientów i potencjalnych kar umownych. W praktyce, logistyka wymaga szczegółowego planowania, które odnosi się do rzeczywistych czasów transportu i załadunku, w oparciu o standardy branżowe, takie jak normy ISO w zarządzaniu jakością oraz procedury operacyjne, które powinny być zawsze przestrzegane w celu zapewnienia terminowości oraz efektywności dostaw.