Wskaźnik elastyczności systemu transportowego to taki wskaźnik, który pokazuje, jak dobrze firma radzi sobie z realizacją zleceń, gdy ma ograniczone zasoby. Oblicza się go, biorąc zrealizowane zlecenia i dzieląc przez sumę tych zrealizowanych i niezrealizowanych. W twoim przypadku, firma wykonała 60 zleceń, a 20 nie zostało zrealizowanych, co daje razem 80 zleceń. Czyli wzór na to wygląda tak: (60 / (60 + 20)) * 100% = 75%. Z tego wynika, że system transportowy jest w stanie spełnić 75% zapotrzebowania na przewozy, a to całkiem dobry wynik. Generalnie, im wyższy wskaźnik elastyczności, tym lepiej firma zarządza swoimi zasobami i łatwiej dostosowuje się do zmian na rynku. A to w branży spedycyjnej, gdzie popyt i dostępność transportu mogą się błyskawicznie zmieniać, jest super istotne. Poza tym, taki wskaźnik może być bardzo przydatny, gdy planuje się przyszłe działania i chce się znaleźć obszary do poprawy.
Często ludzie mylą wskaźnik elastyczności systemu transportowego z innymi metrykami, a to prowadzi do różnych błędów. Na przykład, niektórzy mogą sądzić, że ten wskaźnik odnosi się tylko do zrealizowanych zleceń w porównaniu do wszystkich zleceń, zapominając, że równie ważne są zlecenia, które nie mogły być zrealizowane z powodu ograniczeń. Dlatego, jeżeli patrzymy tylko na zrealizowane, to wynik 60 zleceń w stosunku do 80 nie oddaje właściwego obrazu, bo nie uwzględnia tych brakujących. Jeszcze inna powszechna pomyłka to zrozumienie, co to tak naprawdę jest elastyczność. Nie chodzi tylko o wydajność, ale o zdolność do dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. Podejście powinno brać pod uwagę zarówno zrealizowane, jak i nie, żeby dobrze zobaczyć, jak firma jest na tym polu. Analiza elastyczności jest naprawdę ważna, gdy mowa o zarządzaniu w łańcuchu dostaw i optymalizacji logistyki, bo pozwala znaleźć miejsca, które można poprawić i lepiej planować przyszłe inwestycje w środki transportowe. I nie zapominajmy o relacjach z klientami – to, jak szybko potrafimy reagować na ich potrzeby, może być kluczowe w zdobywaniu przewagi nad konkurencją.