Aby określić, o której godzinie najpóźniej przewoźnik musi wyjechać z bazy do nadawcy, należy uwzględnić czas załadunku, czas przejazdu między bazą a nadawcą oraz czas przejazdu między nadawcą a odbiorcą. Czas załadunku wynosi 45 minut, więc jeśli ładunek ma być dostarczony o godzinie 17:00, to przewoźnik musi zakończyć załadunek najpóźniej o 16:15. Odległość z bazy do nadawcy wynosi 40 km, a przy średniej prędkości 50 km/h, czas przejazdu wynosi 0,8 godziny (48 minut). Zatem, aby dotrzeć do nadawcy na czas, przewoźnik musi wyjechać z bazy o godzinie 15:27 (16:15 - 0:48). Następnie czas przejazdu z nadawcy do odbiorcy na odległość 160 km również wynosi 3,2 godziny (192 minuty), co oznacza, że przewoźnik musi wyjechać z nadawcy o godzinie 12:15, aby dotrzeć na czas do odbiorcy. Ostatecznie, odpowiedź o godzinie 12:15 jest prawidłowa, jako że uwzględnia wszystkie kluczowe aspekty planowania transportu w systemie just in time, gdzie czas dostawy jest krytyczny.
Podczas obliczania godziny wyjazdu z bazy do nadawcy, kluczowe jest uwzględnienie wszystkich elementów związanych z czasem transportu. W przypadku podanych odpowiedzi, błędne podejście do rozwiązania tego zadania może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Na przykład, wybór godziny 13:00 ignoruje czas przejazdu do nadawcy oraz nie uwzględnia czasu załadunku. Przejechanie 40 km przy prędkości 50 km/h zajmuje 48 minut, co oznacza, że przewoźnik musiałby wyjechać z bazy najwcześniej o 12:12, co jest później niż godzina 13:00. Dalsze błędne odpowiedzi, takie jak 11:30 czy 12:45, sugerują mylne założenia co do czasu podróży lub załadunku. Na przykład, wybór godziny 11:30 nie uwzględnia, że czas załadunku musi być zakończony przed godziną 16:15, co jest kluczowe dla planu just in time. Jednym z typowych błędów myślowych jest nieprawidłowe obliczanie czasu potrzebnego na przejazdy oraz ignorowanie faktu, że nie można skrócić czasu załadunku, który w tym przypadku wynosi 45 minut. Rzetelne podejście do tego zagadnienia wymaga znajomości standardów logistycznych, które uwzględniają nie tylko czas transportu, ale również efektywne zarządzanie czasem w kontekście dostaw. Właściwe planowanie tras oraz czasów przejazdów jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności w branży transportowej.