Reguła Incoterms EXW-Ex Works zobowiązuje sprzedającego do
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Reguła Incoterms EXW (Ex Works) zobowiązuje sprzedającego do postawienia towaru do dyspozycji kupującego w ustalonym miejscu, co najczęściej oznacza siedzibę sprzedającego lub jego zakład produkcyjny. W ramach tej zasady sprzedający nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów ani odpowiedzialności za towar po jego udostępnieniu kupującemu. To kupujący staje się odpowiedzialny za wszelkie koszty transportu, odprawy celnej oraz ryzyko związane z przewozem towaru od momentu, gdy towar zostanie udostępniony w wyznaczonym miejscu. Przykładem może być sytuacja, w której producent maszyn postanawia sprzedać swoje wyroby klientowi z zagranicy. Po zaakceptowaniu oferty, producent przygotowuje maszyny do odbioru w swoim zakładzie, a odpowiedzialność za dalszy transport i formalności celne spoczywa na kupującym, który organizuje transport oraz wszelkie niezbędne dokumenty. Zastosowanie tej reguły jest szczególnie przydatne w relacjach B2B, gdzie kupujący dysponuje lepszą znajomością lokalnych uwarunkowań transportowych i celnych.
Wybór odpowiedzi sugerującej, że sprzedający pokrywa koszty odprawy celnej lub odpowiedzialność za towar, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, zgodnie z zasadami Incoterms, odpowiedzialność za transport oraz wszelkie koszty związane z przewozem towaru, w tym odprawą celną, spoczywają na kupującym od momentu, gdy towar zostanie udostępniony w punkcie wydania. Zatem sprzedający nie ma obowiązku ani możliwości pokrywania tych kosztów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście międzynarodowych transakcji handlowych. Po drugie, dostarczenie towarów we wskazane miejsce w kraju odbiorcy towaru jest również niezgodne z regułą EXW, gdyż ta zasada nie obliguje sprzedającego do organizowania transportu ani do dostarczania towaru do konkretnego miejsca w kraju kupującego. Co więcej, wizja dostarczenia towaru do dyspozycji na granicy jest błędna, ponieważ EXW zakłada, że sprzedający nie angażuje się w proces transportowy poza swoim zakładem. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wniosków często wynikają z niezrozumienia roli i obowiązków sprzedającego oraz kupującego w kontekście różnych reguł Incoterms. Użytkownicy mogą pomylić różne zasady, takie jak DAP czy CIP, które rzeczywiście narzucają na sprzedającego dodatkowe obowiązki w zakresie transportu i odprawy celnej. Dlatego kluczowe jest dokładne zapoznanie się z definiowanymi przez Incoterms odpowiedzialnościami stron transakcji.