Średniodobowy czas pracy pojedynczego pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowity czas pracy wszystkich pojazdów przez liczbę pojazdów oraz liczbę dni pracy. W tym przypadku, czas pracy pojazdów wynosi 2800 godzin, a wskaźnik pracy taboru wynosi 280 wozo-dni. To oznacza, że łączny czas pracy podzielony przez liczbę wozo-dni daje średniodobowy czas pracy na jeden pojazd. Wzór do obliczeń wygląda następująco: 2800 h / 280 wd = 10 h. Tego typu analizy są istotne w logistyce, ponieważ pozwalają na optymalizację wykorzystania floty, co jest kluczowe dla efektywności kosztowej operacji transportowych. Przykładowo, wiedza o średnim czasie pracy pojazdów pozwala spedytorom planować harmonogramy, monitorować wydajność oraz podejmować decyzje dotyczące konserwacji pojazdów, co wpływa na minimalizację przestojów i zwiększenie rentowności działalności transportowej.
Podczas analizy dostępnych odpowiedzi, warto zauważyć, że koncepcje dotyczące średniego czas pracy pojazdów są często mylone z całkowitym czasem pracy lub czasem pracy przypadającym na pojazdy. Na przykład, odpowiedzi sugerujące czasy pracy 1,4 h, 14 h, czy 0,7 h mogą wynikać z błędnych obliczeń lub niepełnego zrozumienia wskaźnika pracy taboru. Odpowiedź 1,4 h mogłaby sugerować, że użytkownik pomieszał jednostki miary lub nie uwzględnił odpowiedniej liczby dni pracy. Z kolei odpowiedź 14 h jest niepoprawna, ponieważ sugeruje całkowity czas pracy, a nie czas pracy przypadający na pojedynczy pojazd. Odpowiedź 0,7 h mogłaby wynikać z nieprawidłowego podziału, który pomija kluczowe elementy obliczeń. W rzeczywistości, aby wydobyć precyzyjne dane dotyczące wydajności floty, należy wziąć pod uwagę zarówno całkowity czas pracy, jak i liczby wozo-dni, aby uzyskać rzetelne wyniki, które są niezbędne do skutecznego zarządzania operacjami transportowymi. W praktyce, dokładne zrozumienie i obliczenia średniego dobowego czasu pracy pojazdów są niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji, optymalizacji pracy floty i zarządzania zasobami ludzkimi.