W konosamencie, który jest dokumentem transportowym, miejsce oznaczone jako 'Carrier Name' powinno zawierać nazwę przewoźnika odpowiedzialnego za transport towaru. Przewoźnik to firma lub osoba, która zajmuje się fizycznym przewozem ładunku i ma do tego odpowiednie uprawnienia. Wpisanie poprawnej nazwy przewoźnika jest kluczowe, gdyż dokument ten służy nie tylko jako dowód nadania, ale także jako umowa przewozowa, na mocy której przewoźnik podejmuje się realizacji transportu. Z perspektywy praktycznej, znajomość nazw przewoźników i ich zakresów działalności pomaga w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw. W kontekście regulacji prawnych, zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Umowach Przewozu Drogowego Towarów (CMR), przewoźnik ma obowiązek przestrzegania określonych wymogów, co w efekcie wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność transportu. Warto podkreślić, że poprawne wypełnienie konosamentu jest niezbędne do uniknięcia problemów prawnych w przypadku reklamacji czy sporu o odpowiedzialność za uszkodzenie lub zagubienie towaru.
Wpisywanie danych spedytora, odbiorcy lub dostawcy w miejscu 'Carrier Name' w konosamencie jest nieprawidłowe, gdyż każda z tych ról ma odrębne funkcje i odpowiedzialności w procesie transportowym. Spedytor to osoba lub firma, która organizuje transport towarów w imieniu nadawcy, ale nie jest to samo co przewoźnik. Zadaniem spedytora jest koordynacja i optymalizacja procesu transportowego, co może obejmować wybór odpowiednich przewoźników, ale sam spedytor nie wykonuje transportu. Umieszczanie jego danych w miejscu przewoźnika wprowadza w błąd i może prowadzić do problemów w przypadku reklamacji. Odbiorca jest stroną, która przyjmuje towar i nie ma wpływu na transport, a jego dane są zazwyczaj umieszczane w innej sekcji konosamentu. Z kolei dostawca to producent lub sprzedawca towaru, który również nie pełni roli przewoźnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych ról i uznawanie ich za zamienne. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do złożonych problemów prawnych oraz opóźnień w dostawie, co negatywnie wpływa na efektywność łańcucha dostaw. Dlatego kluczowe jest zrozumienie ról i odpowiedzialności w transporcie, aby poprawnie wypełniać dokumenty i unikać potencjalnych konfliktów.