Współczynnik wykorzystania ładowności środka transportu oblicza się jako stosunek masy przewożonego ładunku do maksymalnej ładowności pojazdu. W tym przypadku najpierw należy obliczyć masę ładunku. Mamy 33 palety, na każdej ułożonych jest 46 opakowań zbiorczych, a w każdym opakowaniu znajduje się 10 sztuk ładunku. To daje nam 33 * 46 * 10 = 15180 sztuk ładunków. Każdy ładunek waży 1,5 kg, więc całkowita masa ładunku wynosi 15180 * 1,5 kg = 22770 kg. Następnie należy obliczyć całkowitą masę palet: 33 palety * 25 kg = 825 kg. Całkowita masa ładunku łącznie z masą palet wynosi 22770 kg + 825 kg = 23695 kg. Współczynnik wykorzystania ładowności obliczamy jako 23695 kg podzielone przez 24000 kg (ładowność naczepy), co daje około 0,99. Tak więc, odpowiedź 0,98 jest bliska rzeczywistej wartości, co wskazuje na doskonałe wykorzystanie ładowności naczepy, co jest kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej przekłada się na efektywność kosztową i zmniejszenie śladu węglowego.
Podejmując analizę współczynnika wykorzystania ładowności, ważne jest zrozumienie, że jego obliczenia bazują na dwóch kluczowych elementach: masie przewożonego ładunku oraz maksymalnej ładowności środka transportu. W różnych odpowiedziach mogą występować błędy związane z niedostatecznym uwzględnieniem masy palet, co może prowadzić do nieprawidłowych przeliczeń. Na przykład, jeżeli ktoś obliczy jedynie masę ładunku, a zignoruje masę palet, to uzyska zawyżony wynik współczynnika, co skutkuje błędnymi wnioskami o efektywności transportu. Warto zauważyć, że zbyt niska wartość współczynnika, jak np. 0,13 czy 0,67, sugeruje, że transport nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości, co jest niekorzystne z punktu widzenia kosztów operacyjnych i efektywności. Tego typu obliczenia powinny być przeprowadzane z zachowaniem szczególnej staranności, szczególnie w kontekście dobrych praktyk branżowych, które zalecają maksymalne wykorzystanie ładowności w celu optymalizacji procesów logistycznych. Wprowadzenie nieprecyzyjnych danych do kalkulacji, takich jak błędne założenia dotyczące masy ładunku lub liczby palet, może znacząco wpłynąć na końcowy wynik, a co za tym idzie, na podejmowane decyzje w logistyce i transporcie.