Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
Zawód: Technik spedytor
W przypadku, gdy podczas weryfikacji stanu przesyłki zostanie odkryty naturalny ubytek części, polegający na obniżeniu ciężaru (wagi, masy), np. wskutek wyparowania wody, mamy do czynienia
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'z ubytkiem przesyłki' jest prawidłowa, ponieważ naturalny brak części przesyłki, wynikający z wyparowania wody, nie jest wynikiem żadnego działania osób trzecich ani uszkodzenia, lecz procesem fizycznym. Ubytek przesyłki odnosi się do sytuacji, w której ilość towaru spada w wyniku naturalnych procesów, takich jak odparowanie, utlenianie czy inne zmiany fizykochemiczne. Przykładem takiego ubytku mogą być niektóre materiały, jak np. substancje higroskopijne, które w chłodnym i wilgotnym środowisku mogą tracić na masie z powodu absorpcji wody, a w suchym – poprzez parowanie. W logistyce oraz zarządzaniu zapasami kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy ubytkiem a innymi formami braków, co wpływa na zarządzanie ryzykiem oraz odpowiedzialność za przesyłki. Zgodnie z normami ISO 9001, organizacje powinny monitorować takie ubytki, aby wprowadzać odpowiednie środki zaradcze i kontrolować jakość dostaw. Zrozumienie tego zagadnienia jest istotne dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i utrzymania standardów jakości.
Zarówno odpowiedzi wskazujące na uszkodzenie przesyłki, kradzież, jak i zniszczenie przesyłki są niewłaściwe w kontekście naturalnego braku masy towaru spowodowanego zjawiskami fizycznymi, takimi jak wyparowanie. Uszkodzenie przesyłki odnosi się zazwyczaj do sytuacji, w której towar został mechanicznie uszkodzony w trakcie transportu, co skutkuje jego nieodwracalną utratą wartości użytkowej. Tego typu sytuacje są związane z winą przewoźnika i wymagają zgłoszenia szkody. Kradzież przesyłki sugeruje, że towar został przywłaszczony przez osobę nieuprawnioną, co pociąga za sobą inne konsekwencje prawne i logistyczne. Z kolei zniszczenie przesyłki implikuje, że towar został całkowicie zrujnowany, co również nie pasuje do opisanego przypadku, gdzie mamy do czynienia z utratą masy, a nie uszkodzeniem strukturalnym. W praktyce, te błędne koncepcje mogą prowadzić do mylnych osądów w procesie reklamacyjnym oraz w odpowiedzialności za towar, a także nieprawidłowego rozliczania szkód. Kluczowe jest, aby w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw dokładnie klasyfikować rodzaje braków i ustalać odpowiednie procedury reagowania, aby skutecznie zarządzać ryzykiem i zapewnić ciągłość operacyjną.