Zgodnie z zasadami INCOTERMS 2010, koszty oznakowania oraz przygotowania towaru do transportu ponosi sprzedający. Jest to jedna z kluczowych zasad, które mają na celu określenie odpowiedzialności stron w transakcjach międzynarodowych. Sprzedający zobowiązany jest do odpowiedniego przygotowania towaru, co obejmuje nie tylko jego pakowanie, ale również oznakowanie zgodne z wymaganiami transportowymi oraz przepisami prawa. Przykładowo, w przypadku eksportu towarów do krajów spoza Unii Europejskiej, sprzedający musi zadbać o to, aby towary były odpowiednio oznakowane, co ułatwia zarówno transport, jak i odprawę celną. Dobre praktyki sugerują, aby sprzedający zawsze sprawdzał wymagania dotyczące oznakowania w kraju docelowym, aby uniknąć problemów na etapie transportu. Przestrzeganie tych zasad może prowadzić do zwiększenia efektywności całego procesu logistycznego oraz zmniejszenia ryzyka ewentualnych strat finansowych związanych z nieprawidłowym przygotowaniem towaru.
Koszty oznakowania i przygotowania towaru do transportu są kluczowym aspektem międzynarodowego handlu, jednak w przypadku błędnych odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na zasady INCOTERMS 2010 i ich zastosowanie. Wybór kupującej jako strony odpowiedzialnej za te koszty może wynikać z nieporozumienia dotyczącego podziału obowiązków. W rzeczywistości, kupujący odpowiada za koszty transportu od momentu przekazania towaru przez sprzedającego, lecz wcześniej sprzedający ma obowiązek przygotować towar do wysyłki. Z kolei spedycja i przewoźnik są zaangażowani w proces transportu, jednak nie ponoszą odpowiedzialności za przygotowanie towaru. Często mylnie postrzega się, że spedycja zajmuje się wszystkimi aspektami transportu, co nie jest prawdą – ich rola polega na organizacji transportu, a nie przygotowaniu towaru. Błędem jest również zakładanie, że przewoźna firma może ingerować w proces przygotowania towaru, co powinno być obowiązkiem sprzedającego. Zrozumienie tych zasad jest istotne, aby unikać nieporozumień w transakcjach handlowych oraz zapewnić zgodność z międzynarodowymi standardami logistycznymi.