Odpowiedź "główny" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do roli spedytora, który zarządza całym procesem transportowo-spedycyjnym. Spedytor główny ponosi odpowiedzialność za przebieg transportu, co oznacza, że jest odpowiedzialny za wszystkie aspekty związane z organizacją i koordynacją transportu towarów. Współpracuje on z różnymi podwykonawcami, wybierając ich na podstawie kryteriów takich jak jakość usług, cena oraz zgodność z wymaganiami klienta. Taka rola wymaga znajomości przepisów prawa transportowego, umiejętności negocjacyjnych oraz analizy ryzyk związanych z transportem. Przykładem praktycznym jest sytuacja, w której spedytor główny organizuje transport międzynarodowy, gdzie musi zadbać o dokumentację celną, wybór odpowiednich środków transportu oraz monitoring przesyłki. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, spedytor główny powinien również prowadzić regularne analizy efektywności i jakości świadczonych usług, aby zapewnić najwyższy standard obsługi klienta oraz optymalizować koszty transportu.
Odpowiedzi takie jak "korespondent", "pośredni" oraz "graniczny" nie oddają istoty roli spedytora w procesie transportowo-spedycyjnym. Korespondent to osoba, która może zajmować się korespondencją między stronami, ale nie ma ona pełnej odpowiedzialności za organizację transportu i zarządzanie podwykonawcami. W kontekście transportu, korespondenci często działają jako pośrednicy w komunikacji, co nie jest równoważne z rolą spedytora głównego. Podobnie, spedytor pośredni to termin, który nie odnosi się do głównych zadań zarządzających całym procesem. Jego rola jest bardziej ograniczona do pośrednictwa w transakcjach, a nie do pełnej odpowiedzialności za przebieg transportu. Spedytor graniczny natomiast koncentruje się na transakcjach na granicach, co również nie oddaje pełni obowiązków, jakie ma spedytor główny. W praktyce, mylenie tych ról prowadzi do nieporozumień dotyczących zakresu odpowiedzialności i kompetencji. Aby skutecznie zarządzać procesem transportowym, konieczne jest jasne zrozumienie, że spedytor główny nie tylko organizuje transport, ale również odpowiada za całość procesu, co obejmuje wybór odpowiednich partnerów oraz zarządzanie ryzykiem związanym z transportem. Ignorowanie tej roli może prowadzić do nieefektywności i błędów w organizacji transportu.