Pierwsza grupa niebezpieczeństwa zgodnie z konwencją ADR obejmuje ładunki wybuchowe, które są klasyfikowane jako materiały zdolne do wywołania eksplozji lub zapłonu w określonych warunkach. Wybuchowe materiały mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz środowiska, dlatego ich transport i przechowywanie wymagają szczególnych środków ostrożności. Przykładami materiałów wybuchowych są trotyl, dynamit oraz niektóre chemikalia używane w przemyśle pirotechnicznym. W praktyce, przy transportowaniu takich materiałów konieczne jest przestrzeganie rygorystycznych procedur, w tym odpowiedniego oznakowania i pakowania, aby zapewnić bezpieczeństwo w trakcie transportu. Podczas załadunku i rozładunku takich materiałów muszą być również podejmowane specjalne środki ostrożności, takie jak używanie sprzętu ochronnego oraz wyznaczanie stref bezpieczeństwa. Właściwe zrozumienie i stosowanie przepisów ADR pozwala na minimalizowanie ryzyka związanego z transportem materiałów wybuchowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony środowiska.
Koncepcje dotyczące innych grup niebezpieczeństwa, jak trujące, utleniające czy żrące materiały, często prowadzą do błędnych wniosków o ich klasyfikacji w kontekście konwencji ADR. Materiały trujące, mimo że są niebezpieczne, klasyfikowane są w innej grupie, ponieważ ich głównym zagrożeniem jest działanie toksyczne na organizmy żywe, a nie ryzyko wybuchu. Utleniacze, z kolei, są substancjami, które mogą zwiększać ryzyko pożaru, jednak ich klasyfikacja nie obejmuje grupy wybuchowej. Żrące materiały, takie jak kwasy i zasady, stanowią zagrożenie głównie poprzez działanie chemiczne na ciała stałe oraz organizmy, ale nie mają charakterystyki materiałów wybuchowych. Błąd w interpretacji tych grup może wynikać z niewłaściwego zrozumienia ich właściwości chemicznych i fizycznych oraz ich wpływu na otoczenie. Właściwe zrozumienie klasyfikacji materiałów niebezpiecznych według ADR jest kluczowe do prawidłowego zarządzania ryzykiem oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu, co z kolei wymaga znajomości specyfikacji i regulacji dotyczących każdej z grup niebezpieczeństwa. Osoby odpowiedzialne za transport materiałów niebezpiecznych powinny być odpowiednio przeszkolone, aby uniknąć typowych błędów myślowych prowadzących do nieprawidłowej klasyfikacji i związanych z tym zagrożeń.