Zgodnie z przedstawionym fragmentem przepisów, przewoźnik nie będzie odpowiadał za uszkodzenie towaru, gdy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca, że szkoda wynika z wady własnej towaru, jest zgodna z zapisami artykułu 17 Konwencji CMR, który jasno określa, że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia, jeśli przyczyną są wady samego towaru. Taki zapis ma na celu ochronę przewoźnika przed sytuacjami, w których nieprawidłowości w samym towarze prowadzą do jego uszkodzenia, co mogłoby nie być związane z procesem transportu. W praktyce oznacza to, że jeśli zleceniodawca nie dokona należytej oceny stanu towaru przed jego przekazaniem, ryzykuje poniesieniem strat, za które przewoźnik nie może być odpowiedzialny. Przykładem może być sytuacja, w której przewożony towar ma zainfekowane opakowanie lub uległ degradacji w wyniku działania bakterii. Odpowiedzialność za takie uszkodzenia spoczywa na właścicielu towaru, a nie na przewoźniku. Przewoźnicy powinni być świadomi tych przepisów i dążyć do minimalizowania ryzyk, przeprowadzając dokładne inspekcje towaru przed jego odbiorem, co wpisuje się w najlepsze praktyki w branży transportowej.
Wybór odpowiedzi wskazującej na inne przyczyny szkody, takie jak kradzież, działania podwykonawców czy nieodpowiednie warunki transportu, wynika z niepełnego zrozumienia zapisów Konwencji CMR. Szkoda spowodowana kradzieżą towaru po jego odbiorze przez przewoźnika jest sytuacją, która podlega innym regulacjom, bowiem przewoźnik w momencie odbioru staje się odpowiedzialny za towar, a kradzież jest na ogół związana z niewłaściwym zabezpieczeniem ładunku. W przypadku szkody wynikającej z winy podwykonawcy, przewoźnik może mieć możliwość przeniesienia odpowiedzialności na podwykonawcę, jednak nadal nie zwalnia go to od ogólnej odpowiedzialności za transport. Przewoźnik jest odpowiedzialny za organizację transportu, co oznacza, że powinien wybierać rzetelnych podwykonawców. Natomiast, jeśli szkoda wynika z nieodpowiednich warunków transportu, to również przewoźnik ponosi odpowiedzialność, ponieważ ma obowiązek zapewnić, że towar jest transportowany w warunkach zgodnych z jego wymaganiami. Zrozumienie odpowiedzialności przewoźnika oraz różnorodnych czynników mogących wpływać na uszkodzenie towaru jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem w branży logistycznej i transportowej.