Zgodnie z zapisami formuła EXW norm INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Formuła EXW (Ex Works, z ang. z zakładu) w standardach Incoterms 2010 określa, że sprzedający ma obowiązek wydania towaru w swoim zakładzie, co oznacza, że odpowiedzialność za dalszy transport oraz wszystkie związane z nim koszty spoczywają na kupującym. W praktyce, gdy sprzedający wydaje towar w swoim magazynie, kupujący jest odpowiedzialny za jego załadunek, transport do miejsca docelowego oraz odprawę celną. Takie podejście jest często stosowane w transakcjach międzynarodowych, gdzie sprzedający chce ograniczyć swoje zobowiązania. Kluczowe w tej formule jest zrozumienie, że sprzedający nie ma obowiązku organizacji transportu ani ponoszenia kosztów związanych z przewozem. Umożliwia to kupującym elastyczność w wyborze dostawcy transportu i trasy, a także może prowadzić do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych, jeśli kupujący dysponuje lepszymi warunkami transportu. Znajomość EXW jest niezbędna dla każdej osoby zajmującej się handlem międzynarodowym.
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na niepełne zrozumienie zasad dotyczących formuły EXW w ramach standardów Incoterms 2010. Na przykład, stwierdzenie zakładające, że sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na terminal czy do portu morskiego jest mylne, ponieważ te obowiązki są przypisane innym formułom, jak FOB (Free on Board) czy CIF (Cost, Insurance and Freight). W przypadku EXW sprzedający nie podejmuje się organizacji transportu ani załadunku, co jest kluczowe w zrozumieniu tej formuły. Ponadto, propozycje dotyczące załadunku towaru na główny środek transportu i dokonania odprawy celnej są niezgodne z zasadami EXW, ponieważ te czynności leżą w gestii kupującego, a nie sprzedającego. Typowym błędem myślowym jest przyjęcie, że sprzedający jest odpowiedzialny za dalsze etapy transportu, co nie znajduje potwierdzenia w zapisach Incoterms. Zrozumienie różnic między formułami Incoterms jest kluczowe dla prawidłowego podejmowania decyzji logistycznych oraz minimalizacji ryzyka w transakcjach międzynarodowych.